Przygotowanie młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej do sakramentu bierzmowania – rola rodziny, szkoły i parafii. Stan obecny i perspektywy rozwoju

Autor

  • Magdalena Bednarska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

głusi, słabosłyszący, bierzmowanie, model przygotowania do bierzmowania

Abstrakt

Bierzmowanie jest sakramentem inicjacji chrześcijańskiej, który wieńczy wieloletnie działania mające na celu doprowadzić młodego człowieka do ukształtowania dojrzałej wiary. Prowadzone przygotowania dotyczą także młodzieży ze specjalnymi potrzebami – niesłyszącej i słabosłyszącej. Aktualnie przyjęte wskazania nie uwzględniają jednak potrzeb tej grupy osób z niepełnosprawnością, co z pewnością przekłada się na jakość działań w porównaniu do młodzieży słyszącej. Rola rodziny, szkoły i parafii w przypadku tej grupy osób jest ograniczona. Istnieje wiele przyczyn takiego stanu rzeczy, które zostały poruszone w przygotowanym tekście. Artykuł prezentuje przygotowanie młodzieży z uszkodzonym słuchem do przyjęcia sakramentu bierzmowania i rolę trzech najważniejszych środowisk, dzięki którym prowadzone są działania mające na celu przygotować młodych do zrozumienia czym jest bierzmowanie i jak najpełniej się przygotować do jego przyjęcia. Artykuł pokazuje działania rodziny, szkoły i duszpasterstw oraz ich efekty, wynikiem zaś są działania mogące wprowadzić efektywniejszy model przygotowania do sakramentu dla osób niesłyszących i słabosłyszących.

Bibliografia

Baniak J., Desakralizacja obrzędów pierwszej Komunii świętej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 18 (2005).

Domagała-Zyśk E., Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013).

Krakowiak Cz., Przygotowanie do sakramentu bierzmowania. Aspekt pastoralno--liturgiczny, w: Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, red. J. Stala (Tarnów: Biblos, 2007).

Krakowiak Cz., Udział rodziców w przygotowaniu do sakramentów inicjacji chrześcijańskiej, w: W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno-empiryczne. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, E. Osewska (Tarnów: Biblos, 2007), 175-176.

Krakowiak K., Dar języka (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012).

Krakowiak K., Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu, w: Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2006).

Łabuda P., Rodzina – wspólnota życia i wychowania w Biblii, w: W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno-empiryczne. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, E. Osewska (Tarnów: Biblos, 2007).

Wskazania Konferencji Episkopatu Polski dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania, http://episkopat.pl/wskazania-konferencji-episk-opatu-polski-dotyczace-przygotowania-do-przyjecia-sakramentu-bierzmowania/ (dostęp 21.02.2018).

Pobrania

Opublikowane

2018-06-10

Jak cytować

Bednarska, Magdalena. 2018. „Przygotowanie młodzieży niesłyszącej I słabosłyszącej Do Sakramentu Bierzmowania – Rola Rodziny, szkoły I Parafii. Stan Obecny I Perspektywy Rozwoju”. Zeszyty Formacji Katechetów 70 (2):75-84. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/135.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna