Internationales Bildungsnetzwerk PILGRIM und seine Inspiration für karitatives Engagement an österreichischen Schulen (Międzynarodowa Sieć Pedagogiczna PILGRIM oraz jej inspirujące działania na rzecz zaangażowania charytatywnego w szkołach Austrii)

Autor

  • Michael Holzwieser

Słowa kluczowe:

edukacja dla zrównoważonego rozwoju, zrównoważony rozwój, duchowość, pedagogika religii, nauczanie religii, ekologia

Abstrakt

Po przedstawieniu dwóch projektów łączących aspekty ekologiczne i społeczne, przeprowadzonych na lekcjach religii w szkole austriackiej, artykuł ukazuje system szkolnictwa w Austrii, zwracając uwagę na jego niepowtarzalny charakter, ponieważ stwarza przestrzeń do działalności szesnastu oficjalnie przyjętych, kościołów i związków wyznaniowych, takich jak: Kościół katolicki, Kościół luterański, Kościół prawosławny czy buddyzm. Prezentuje również edukację zrównoważonego rozwoju, jaka odbywa się w Wyższej Szkole Rolniczej i Ekologiczno-Pedagogicznej w Wiedniu. Ponadto, odnosząc się do nauczania papieża Jana Pawła II i papieża Franciszka, wyjaśnia, dlaczego na lekcji religii są realizowane ekologiczne i społeczne projekty. Wreszcie opisuje międzynarodową sieć programu pedagogicznego PILGRIM, która wskazuje na duchowy charakter zrównoważonego rozwoju ekologii, ekonomii i spraw społecznych, wspierając uczniów w całościowym myśleniu i stałym zaangażowaniu społecznym.

Bibliografia

Franziskus, Laudato si. Enzyklika. Vatikan, 2015.

Hisch, J., Radunsky, K., PILGRIM und die ethische Verantwortung im Klimawandel-ein Ansatz. In: Gabriel, I., Steinmair-Pösel, P. (Hg.), Gerechtigkeit in einer endlichen Welt. Ökologie-Wirtschaft-Ethik. Ostfildern: Matthias Grünewald verlag, 2013, 237-246.

Johannes Paul II, Centesiums Annus. Enzyklika. Vatikan, 1991.Johannes Paul II., Sollicitudo rei socialis. Enzyklika. Vatikan, 1987.

Kaltwasser, V., Persönlichkeit und Präsenz. Achtsamkeit im Lehrerberuf. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 2010.

Mendl, H., Diakonisch statt missionarisch. In: Herder Korrespondenz Spezial: Glauben lehren? Zur Zukunft des Religionsunterrichts. 67. Jg. (2013), S. 27-31.

Virt, G., Bausteine einer christlichen Umweltethik. In: Pillmann, W., Burgstaller, S. (Hg.) Energieressourcen und Europäische Marktwirtschaft. Internationale Umwelttage Bad Kle-inkirchheim 23.-26.9.1990. Wien: o.A., 1991.

Vogt, M., Ökologischer Gerechtigkeit und Humanökologie. In: Gabriel, I., Steinmair-Pösel, P. (Hg.), Gerechtigkeit in einer endlichen Welt. Ökologie-Wirtschaft-Ethik. Ostfildern: Matthias Grünewald verlag, 2013.

Wogowitsch, Ch., Grüne Pädagogik. Vom Theoriefundament bis zu professionsorientier-ten Lernarrangements. Wien: Hochschule für Argar- und Umweltpädagogik, 2013.

Zweites Vatikanisches Konzil, Lumen Gentium.

Dogmatischen Konsitution. Vatikan, 1964, nr. 8

Opublikowane

2017-12-10

Jak cytować

Holzwieser, Michael. 2017. „Internationales Bildungsnetzwerk PILGRIM Und Seine Inspiration für Karitatives Engagement an österreichischen Schulen (Międzynarodowa Sieć Pedagogiczna PILGRIM Oraz Jej inspirujące działania Na Rzecz zaangażowania Charytatywnego W szkołach Austrii)”. Zeszyty Formacji Katechetów 68 (4):24-28. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/145.

Numer

Dział

Formacja ludzka i chrześcijańska