Aktywizowanie dzieci w katechezie klas I-III szkoły podstawowej poprzez rysunek, ilustrację i obraz
Słowa kluczowe:
katecheza, aktywność, wyobraźnia, obraz, ilustracja, rysunekAbstrakt
Współczesna katecheza ukierunkowana jest na aktywność uczniów i twórcze, samodzielne dochodzenie do prawdy. Korzystanie przez nauczycieli religii w czasie zajęć z obrazów, ilustracji i rysunków pomaga dzieciom w budowaniu zdolności odpowiedniego strzegania i interpretowania rzeczywistości. Twórczość artystyczna może być dla dzieci narzędziem komunikacji i wpływać na budowanie wartości. Nauczanie Jezusa Chrystusa było zakorzenione w głębokich przesłaniach biblijnych i niestrudzenie głosił prawdę o Królestwie Bożym. Dzięki obrazom i rysunkom dzieci mogą skuteczniej wyrażać swoje myśli i uczucia, rozwijając przy tym umiejętności interpersonalne. Poprzez mądrze dobrane ilustracje, dzieci mogą lepiej zrozumieć i przeżywać treści religijne, mimo, że nie mają możliwości bezpośredniej obserwacji czy dotyku. Obrazy te stają się pomostem między światem duchowym a zmysłowym, umożliwiając młodym umysłom pełniejsze i głębsze zrozumienie nauk religijnych. Obrazy w katechezie należy łączyć ze słowem Bożym, aby w ten sposób nadać im odpowiednie znaczenie religijne.
Bibliografia
Debesse M., Psychologia dziecka od urodzenia do wieku młodzieńczego, Warszawa
Duksa P., Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej, „Studia Elbląskie”,
(2011).
Ferenc T., Analiza obrazów – przegląd metod i inspiracji teoretycznych, „Acta Universitatis
Lodziensis Folia Sociologica”, 32(2007).
Fleck-Bangert R., „O czym mówią rysunki dzieci?”. Dostrzeganie i rozumienie zawartych
w nich znaków, Kielce 2001.
Hazard P., Książki, dzieci i dorośli, Warszawa 1963.
Jagodzińska M., Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991.
Kielian A., „Znaczenie ilustracji w wychowaniu moralnym uczniów edukacji wczesnoszkolnej”.
Studium na przykładzie serii katechizmów dla klas I-III wydawnictw św. Stanisława
BM oraz WAM, „Studia Katechetyczne”, 12(2016).
Kłysz-Sokalska N., Sadowska K., Kędzia M., Suchanek L., Ratajczak A., Kasprzak M., Twórcza aktywność dziecka, w: „Pedagogika dziecka”. Podręcznik akademicki, red. M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska, Poznań 2020.
Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.
Łabendowicz S., Metoda pracy z obrazem w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów”,
(2009), nr 4.
Łabendowicz S., Metody pracy z zastosowaniem środków dydaktycznych w katechezie,
„Zeszyty Formacji Katechetów”, 37(2010), nr 1.
Łabendowicz S., Metodyka katechezy, Radom 2019.
Popek S., Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa 1985.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów?, Poznań 2000.
Sławińska J., Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1969.
Słońska I., Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1977.
Walak B., Rola ilustracji w literaturze dziecięcej i jej psychologiczne uwarunkowania
w rozwoju dziecka, w: Dziecko/uczeń – edukacja artystyczna – terapia, red. L. Kataryńczuk-
Mania, Zielona Góra 2016.
Warnecki W., „Sztuka wielkich i małych form”. Materiały konferencyjne, „Przegląd Artystyczny”, 4(1969).
Wróblewska D., Złote medale dla Naszej Księgarni, „Projekt”, 3(1966).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.