Aktywizowanie dzieci w katechezie klas I-III szkoły podstawowej poprzez rysunek, ilustrację i obraz

Autor

Słowa kluczowe:

katecheza, aktywność, wyobraźnia, obraz, ilustracja, rysunek

Abstrakt

Współczesna katecheza ukierunkowana jest na aktywność uczniów i twórcze, samodzielne dochodzenie do prawdy. Korzystanie przez nauczycieli religii w czasie zajęć z obrazów, ilustracji i rysunków pomaga dzieciom w budowaniu zdolności odpowiedniego strzegania i interpretowania rzeczywistości. Twórczość artystyczna może być dla dzieci narzędziem komunikacji i wpływać na budowanie wartości. Nauczanie Jezusa Chrystusa było zakorzenione w głębokich przesłaniach biblijnych i niestrudzenie głosił prawdę o Królestwie Bożym. Dzięki obrazom i rysunkom dzieci mogą skuteczniej wyrażać swoje myśli i uczucia, rozwijając przy tym umiejętności interpersonalne. Poprzez mądrze dobrane ilustracje, dzieci mogą lepiej zrozumieć i przeżywać treści religijne, mimo, że nie mają możliwości bezpośredniej obserwacji czy dotyku. Obrazy te stają się pomostem między światem duchowym a zmysłowym, umożliwiając młodym umysłom pełniejsze i głębsze zrozumienie nauk religijnych. Obrazy w katechezie należy łączyć ze słowem Bożym, aby w ten sposób nadać im odpowiednie znaczenie religijne.

Bibliografia

Debesse M., Psychologia dziecka od urodzenia do wieku młodzieńczego, Warszawa

Duksa P., Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej, „Studia Elbląskie”,

(2011).

Ferenc T., Analiza obrazów – przegląd metod i inspiracji teoretycznych, „Acta Universitatis

Lodziensis Folia Sociologica”, 32(2007).

Fleck-Bangert R., „O czym mówią rysunki dzieci?”. Dostrzeganie i rozumienie zawartych

w nich znaków, Kielce 2001.

Hazard P., Książki, dzieci i dorośli, Warszawa 1963.

Jagodzińska M., Obraz w procesach poznania i uczenia się, Warszawa 1991.

Kielian A., „Znaczenie ilustracji w wychowaniu moralnym uczniów edukacji wczesnoszkolnej”.

Studium na przykładzie serii katechizmów dla klas I-III wydawnictw św. Stanisława

BM oraz WAM, „Studia Katechetyczne”, 12(2016).

Kłysz-Sokalska N., Sadowska K., Kędzia M., Suchanek L., Ratajczak A., Kasprzak M., Twórcza aktywność dziecka, w: „Pedagogika dziecka”. Podręcznik akademicki, red. M. Klichowski, H. Krauze-Sikorska, Poznań 2020.

Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.

Łabendowicz S., Metoda pracy z obrazem w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów”,

(2009), nr 4.

Łabendowicz S., Metody pracy z zastosowaniem środków dydaktycznych w katechezie,

„Zeszyty Formacji Katechetów”, 37(2010), nr 1.

Łabendowicz S., Metodyka katechezy, Radom 2019.

Popek S., Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa 1985.

Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów?, Poznań 2000.

Sławińska J., Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1969.

Słońska I., Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1977.

Walak B., Rola ilustracji w literaturze dziecięcej i jej psychologiczne uwarunkowania

w rozwoju dziecka, w: Dziecko/uczeń – edukacja artystyczna – terapia, red. L. Kataryńczuk-

Mania, Zielona Góra 2016.

Warnecki W., „Sztuka wielkich i małych form”. Materiały konferencyjne, „Przegląd Artystyczny”, 4(1969).

Wróblewska D., Złote medale dla Naszej Księgarni, „Projekt”, 3(1966).

Pobrania

Opublikowane

2024-07-13

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2024. „Aktywizowanie Dzieci W Katechezie Klas I-III szkoły Podstawowej Poprzez Rysunek, Ilustrację I Obraz”. Zeszyty Formacji Katechetów 94 (2):68-78. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1455.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>