Moja odpowiedzialność za Kościół
Słowa kluczowe:
godność człowieka, człowiek, stworzenieAbstrakt
Niniejszy artykuł ukazuje jak ważnym elementem budującym odpowiedzialność jest troska o Kościół. Zgodnie z nauką Soboru Watykańskiego II Kościół nie utożsamia się ze wspólnotą polityczną, nie wiąże się z żadnym systemem politycznym, nie jest jedną z wielu partii lub organizacji społecznych. Stąd odpowiedzialność Kościoła nie może zostać zredukowana do troski o realizacje˛ jedynie doczesnych celów człowieka i odwrotnie, troska i odpowiedzialność za Kościół nie może być zredukowana tylko do kwestii praktyki religijnej. Specyfika Kościoła i jego posłannictwo wynika z teandrycznej natury Kościoła, który jest ukierunkowany na eschatologiczne spełnienie. Kościół wciąż pamięta Chrystusowe wezwanie: „starajcie się naprzód o Królestwo Boga i o Jego sprawiedliwość, a to wszystko będzie wam dodane” (Mt 6, 33). Odpowiedzialność człowieka w Kościele rodzi się ze zdumienia nad wielkością swojej godności i z przyjęcia daru napominającego Ducha przemawiającego do Kościołów. Dokonuje się to zawsze w spotkaniu osoby ludzkiej z Bogiem-Odkupicielem. Człowieka dojrzałego właściwie uformowanego charakteryzuje stopień jego odpowiedzialności i to jak nią realizuje w swoim życiu. Odpowiedzialność za siebie i najbliższych również wyraża się w odpowiedzialności za wspólnotę Kościoła w szerokim tego słowa zakresie. Jak stwierdza Antoni Nadbrzeźny: „Bóg nie stanowi zagrożenia dla ludzkiej wolności. W zbawczym dialogu Kościół odkrywa prawdę, że człowieka i Boga łączy wzajemna odpowiedzialność, która jest drugim imieniem miłości”.
Bibliografia
„Biblia Tysiąclecia” – Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2003.
Adamczyk D., Odpowiedzialność świeckich w Kościele i świecie – w świetle adhortacji
apostolskiej Jana Pawła II „Christifideles laici”, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 66(2017), nr 2, s. 52-65.
Biel R., Ku Kościołowi służby, w: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, red. J. Stala, Tarnów 2010, s. 159-169.
Jan Paweł II, Christifideles laici, Watykan, 30 grudnia 1988 r.
Jan Paweł II, Evangelium vitae, Watykan, 25 marca 1995 r.
Jan Paweł II, Familiaris consortio, Watykan, 22 listopada 1981 r.
Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, Watykan, 30 grudnia 1987 r.
Kard. Grzegorz Ryś: Kościół musi być synodalny, bo inaczej nie wypełni swej misji, https://www.ekai.pl/kard-grzegorz-rys-kosciol-musi-byc-synodalny-bo-inaczej-nie-wypelni-swejmisji/, dostęp online: 15.07.2024.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kowalski J., Odpowiedzialność moralna, w: Wielka encyklopedia nauczania Jana Pawła II, pr. zbior., Radom 2014.
Mazurkiewicz P., Jaką misję w Kościele mają świeccy?, https://www.ekai.pl/jaka-misje--maja-w-kosciele-swieccy/, dostęp online: 14.07.2024.
Nadbrzeźny A, „Eklezjologia odpowiedzialności”. Z namysłu nad encykliką „Redemptorhominis”, „Roczniki Teologii Dogmatycznej”, 1(2009), s. 31-44.
Odpowiedzialność w myśli bł. Jana Pawła II, https://www.niedziela.pl/artykul/8758/Odpowiedzialnosc-w-mysli-bl-Jana-Pawla-II, dostęp online: 16.07.2024.
Sobór Watykański II, Lumen gentium, Watykan, 18 listopada 1964 r.
Stelmasiak A., Na co idzie taca?, https://www.niedziela.pl/artykul/61426/nd/Na-co-idzie--taca, dostęp online: 12.07.2024.
Świeccy też są odpowiedzialni za Kościół, https://papiez.wiara.pl/doc/2725250.Swieccy--tez-sa-odpowiedzialni-za-misje-Kosciola, dostęp online: 14.07.2024.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1985.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.