Komunikacja wiary w procesie spersonalizowanej edukacji religijnej w szkole
Słowa kluczowe:
katecheta, edukacja spersonalizowana, coach, mentor, tutor, komunikacja wiaryAbstrakt
Artykuł jest próbą analizy, w jaki sposób współczesne trendy w pedagogice, także w pedagogice chrześcijańskiej, mogą być efektywnym rozwiązaniem w dziedzinie wychowania. Chodzi tu zwłaszcza o wspieranie młodych ludzi w ich integralnym rozwoju zorientowanym na sprawy wiary i wartości. W realiach współczesnego świata nie jest to zagadnienie łatwe, ponieważ ewangelizacja młodych ludzi wiąże się z wieloma nowymi wyzwaniami, takimi jak konsumpcjonizm, laicyzacja, czy ekspansja mediów cyfrowych w codzienność ludzkich relacji. Ostatni z wymienionych czynników mocno oddziaływa na kompetencję komunikacyjną współczesnego człowieka, na skalę jego wrażliwości i wyobraźni. W świetle tego typu problemów omówione zostaną formy wspierania młodego człowieka, które poprzez komunikacje transformującą, stają się mediatorem personalizującym relacje o charakterze edukacyjnym.
Bibliografia
Andrzejewski B., „Filozofia słowa”. Zarys dziejów, Poznań 2016.
CBOS – Grabowska M. (oprac.), „Dlaczego Polacy odchodzą z Kościoła?”. Komunikat z badań, Warszawa 2022.
Chaim Wł., „Religijność jako komunikacja”. Zastosowanie paradygmatu interakcyjnego w psychologii religii, „Roczniki Filozoficzne”, XLI(1993), nr 4.
Charamsa K., Wiara i komunikacja wiary we współczesnym świecie, „Studia Pelplińskie”, (46)2013.
Chukwunonso U.J.T, „Catechesis as experiential-communication of the faith”. Towards a new paradigm for transformative learning in Igbo land (Nigeria), Rome 2018.
Collins G.R., Coaching w ujęciu chrześcijańskim, Warszawa 2016.
Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.
Dziekoński S., Komunikacja wiary w podstawowych środowiskach katechezy, „«Communio ». Międzynarodowy Przegląd Teologiczny”, 22(2002), nr 5.
Dziewiecki M., Katecheza jako forma komunikacji, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 77(2020), nr 1.
Gularso K., Subekti I., The Role of Transformative Communication in Creating a Culture of Innovation, „Interdisciplinary Social Studies”, (7)2023, nr 2.
Jan Paweł II, „Głosić Chrystusa na progu nowego tysiąclecia”. Orędzie na XXXIV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan, 24 stycznia 2000 r.
Kawecki W., „Komunikacja wiary w przestrzeni kulturowej”. Perspektywa historyczna, „Studia Nauk Teologicznych”, 14(2019).
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 2002.
Kopiczko T., Katecheza a komunikacja wiary we współczesnym kontekście społecznym, „Studia Katechetyczne”, 9(2013).
Kulbat W., Sekularyzacja w perspektywie teologii, „Łódzkie Studia Teologiczne”, (17)2008.
Master B., Edukacja spersonalizowana, Katowice 2019.
Misiorna E., Od nauczania przedmiotowego do nauczania zintegrowanego, w: Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosętka, J. Kuźma, Kraków 2000.
Osewska E., Komunikacja wiary w rodzinie wobec wyzwań internetu, „Studia nad Rodziną”, 33(2013), nr 17/2.
Panamparambil J.M., „Transformative communication of faith”. A theological-pedagogical foundation for the integration of communication in the Syro-Malabar catechesis in Kerala, Rome 2020.
Parsloe E., Leedham M., Newell D., „Coaching i mentoring”. Podręcznik dla trenerów i mentorów, Warszawa 2018.
Pope M.L., Denicolo P., „Transformative education”. Personal construct approaches to practice and research, London 2001.
Remża P., Tutor, trener, mentor i coach – współczesny nauczyciel matematyki, w: Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk, Białystok 2021.
Sobór Watykański II, Gravissimum educationis, Watykan, 28 października 1965 r.
Sokołowski M., „Kultura, media, komunikacja wiary”. Wybrane problemy aksjologii w społeczeństwie informacyjnym, Olsztyn/Biskupiec 2007.
Świeży M., Psychologia dla coachów, Kraków 2017.
United Nations, About the 2022 UN Transforming Education Summit, https://www.un.org/en/transforming-education-summit/about, dostęp online: 02.06.2023.
Wujec B., Geneza i definicje coachingu, „Coaching Review”, 1/2012, nr 4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.