„Piosenka religijna w katechezie”. Wymiar psychologiczno-dydaktyczny i metodyczno-praktyczny

Autor

  • Magdalena Kożuch

Słowa kluczowe:

piosenka religijna, katecheza, nauczanie, młodzież, Ewangelia, ewangelizacja

Abstrakt

Śpiew, dostosowany do poziomu i wieku dzieci oraz młodzieży, pełni kluczową funkcję w procesie aktywizowania uczniów podczas katechezy. Zarówno we wspólnocie klasowej jak i rodzinnej można zauważyć, że śpiew jest dla dziecka nie tylko naturalną form poprzez dobieranie odpowiednich śpiewów religijnych przybliżamy ucznia do samego Boga, który jest źródłem piękna, dobra i prawdy. Wartości dydaktyczne jakie niesie ze sobą śpiew piosenek religijnych to między innymi: poznanie Boga poprzez bogatą formę wyrazu, oczyszczające działanie poprzez kierowanie świadomości ku celom religijnym, czy rozwijanie procesów poznawczych dzieci i młodzieży, takich jak: spostrzegawczość, uwaga, pamięć i sprawność operacji myślowych. Wykorzystanie piosenki religijnej w katechezie stanowi skuteczną i atrakcyjną metodę dydaktyczną, która angażuje uczniów na różnych poziomach emocjonalnych, intelektualnych i duchowych. Piosenka religijna, ze względu na swoją melodyjność i rytmiczność, może pełnić rolę nośnika treści katechetycznych, ułatwiając przyswajanie nauk religijnych i wartości chrześcijańskich.

Bibliografia

Chałupniak R., „Muzyka i katecheza”. Kilka metod katechetycznych, „Katecheta”, 11(2002).

Frołowicz E., „Aktywny uczeń w świecie muzyki”. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk 2008.

Grabowski B., Muzyka w przestrzeni sakralnej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.

Halat S., Gra na instrumentach perkusyjnych jako jedna z form nauczania muzyki, w: „Profesjonalizm w edukacji muzycznej”. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, red. R. Gozdecka, A. Weiner, Lublin 2013.

Janosz-Olszowy A., Motywy uczestnictwa w amatorskim zespole chóralnym, Toruń 2003.

Sloboda J.A., „Umysł muzyczny”. Poznawcza psychologii muzyki, Warszawa 2002.

Kaczorowski R., Rola i znaczenie polskiej pieśni religijnej w XIX wieku na przykładzie diecezji warmińskiej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.

Kunert A.K., „Carmina patria”. Polskie hymny narodowe – od „Bogurodzicy” do hymnu „Solidarności”, Warszawa 2006.

Lipska E., Przychodzińska M., „Drogi do muzyki”. Metodyka i materiały repertuarowe, Warszawa 1999.

Łabendowicz S., Aktywizowanie śpiewem i piosenką religijną w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 19(2005), nr 3.

Pawlak I., Jaka muzyka w katechezie?, „Roczniki Teologiczne”, 48(2001), nr 6.

Pobrania

Opublikowane

2024-11-24

Jak cytować

Kożuch, Magdalena. 2024. „«Piosenka Religijna W katechezie». Wymiar Psychologiczno-Dydaktyczny I Metodyczno-Praktyczny”. Zeszyty Formacji Katechetów 96 (4):81-89. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1477.