„Piosenka religijna w katechezie”. Wymiar psychologiczno-dydaktyczny i metodyczno-praktyczny
Słowa kluczowe:
piosenka religijna, katecheza, nauczanie, młodzież, Ewangelia, ewangelizacjaAbstrakt
Śpiew, dostosowany do poziomu i wieku dzieci oraz młodzieży, pełni kluczową funkcję w procesie aktywizowania uczniów podczas katechezy. Zarówno we wspólnocie klasowej jak i rodzinnej można zauważyć, że śpiew jest dla dziecka nie tylko naturalną form poprzez dobieranie odpowiednich śpiewów religijnych przybliżamy ucznia do samego Boga, który jest źródłem piękna, dobra i prawdy. Wartości dydaktyczne jakie niesie ze sobą śpiew piosenek religijnych to między innymi: poznanie Boga poprzez bogatą formę wyrazu, oczyszczające działanie poprzez kierowanie świadomości ku celom religijnym, czy rozwijanie procesów poznawczych dzieci i młodzieży, takich jak: spostrzegawczość, uwaga, pamięć i sprawność operacji myślowych. Wykorzystanie piosenki religijnej w katechezie stanowi skuteczną i atrakcyjną metodę dydaktyczną, która angażuje uczniów na różnych poziomach emocjonalnych, intelektualnych i duchowych. Piosenka religijna, ze względu na swoją melodyjność i rytmiczność, może pełnić rolę nośnika treści katechetycznych, ułatwiając przyswajanie nauk religijnych i wartości chrześcijańskich.
Bibliografia
Chałupniak R., „Muzyka i katecheza”. Kilka metod katechetycznych, „Katecheta”, 11(2002).
Frołowicz E., „Aktywny uczeń w świecie muzyki”. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk 2008.
Grabowski B., Muzyka w przestrzeni sakralnej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.
Halat S., Gra na instrumentach perkusyjnych jako jedna z form nauczania muzyki, w: „Profesjonalizm w edukacji muzycznej”. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, red. R. Gozdecka, A. Weiner, Lublin 2013.
Janosz-Olszowy A., Motywy uczestnictwa w amatorskim zespole chóralnym, Toruń 2003.
Sloboda J.A., „Umysł muzyczny”. Poznawcza psychologii muzyki, Warszawa 2002.
Kaczorowski R., Rola i znaczenie polskiej pieśni religijnej w XIX wieku na przykładzie diecezji warmińskiej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.
Kunert A.K., „Carmina patria”. Polskie hymny narodowe – od „Bogurodzicy” do hymnu „Solidarności”, Warszawa 2006.
Lipska E., Przychodzińska M., „Drogi do muzyki”. Metodyka i materiały repertuarowe, Warszawa 1999.
Łabendowicz S., Aktywizowanie śpiewem i piosenką religijną w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 19(2005), nr 3.
Pawlak I., Jaka muzyka w katechezie?, „Roczniki Teologiczne”, 48(2001), nr 6.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.