Edukacja poprzez wolontariat
Słowa kluczowe:
edukacja, nauczanie, szkoła, wolontariat, pomoc, młodzież, uczniowieAbstrakt
Mimo że zakończył się rok szkolny 2016/2017 ogłoszony Rokiem Wolontariatu, to jednak wolontariat pozostaje ważnym wyzwaniem społecznym i indywidualnym oraz edukacyjnym – w kształceniu (uczeniu się i nauczaniu) oraz w wychowaniu. Jeżeli rozumiemy wychowanie w ujęciu Jana Pawła II jako proces obdarzania człowieczeństwem, obdarzania dwustronnego, to wolontariat postrzegany jest jako szkoła człowieczeństwa poprzez spotkanie osób, dobry czyn i wartości temu spotkaniu i zaangażowaniu towarzyszące – osobowe, moralne, społeczne, religijne, zwłaszcza miłość bliźniego – bezwarunkową i bezinteresowną. W zakresie kształcenia wolontariat sprzyja uczniu się wolontariusza – poprzez doświadczenie czy przygotowanie się do działania wolontariackiego, a także inspirując nauczanie dzięki zaangażowaniu się nauczycieli, specjalistów po to, aby wolontariusz ze zrozumieniem i skutecznością prowadził działania pomocowe. Wolontariusz może uzyskać czy pogłębić wiedzę i umiejętności w zakresie wielu dziedzin. Wolontariat jest swoistą szkołą egzystencjalnego kształcenia, kształcenia przez czyn, pracę, fachową pomoc, możliwą do świadczenia innym, dzięki samodzielnie czy za pośrednictwem innych (np. nauczycieli) uzyskanej wiedzy i umiejętnościom. Wolontariat znalazł się w aktualnie reformowanym systemie edukacji jako forma wychowania i kształcenia obowiązkowo proponowana przez wszystkie typy szkół, wpisana do statutu szkoły i oferowana uczniom. Rzetelne opracowanie programu wolontariackiego w szkole, aby nie był fikcyjny, lecz realistyczny, oraz jego wdrożenie wymaga kompetencji i zaangażowania nauczycieli, zwłaszcza katechetów, którzy w ramach tej formy aktywności prospołecznej mogą zaproponować dzieciom i młodzieży uprzywilejowany sposób pełnego rozwoju ludzkiego i chrześcijańskiego.
Bibliografia
Braun K., Wolontariat, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Radom 2016.
Chałas K., Kultura dawania, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Radom 2016.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I, Lublin-Kielce 2006.
Edukacja, w: Leksykon PWN. Pedagogika, red. B. Milerski i B. Śliwerski, Warszawa 2000.
Górecki M., Idea, instytucjonalizacja i funkcje wolontariatu, Warszawa 2013.
Jan Paweł II, List do rodzin, 2 II 1994, nr 16.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, UNESCO, 2 VI 1980, w: Nauczanie Papieskie, t. III, Poznań-Warszawa 1985.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1995.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, Załącznik nr 2 do Rozporządzenia MEN z dnia 14 II 2017 r., Dz. U. 2017, poz. 356.
Przygoda W., Wolontariat, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński i inni, Lublin 2006.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dn. 24 IV 2003 r., Dz. U. 2003, nr 96, poz. 873 z póź. zm.
Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 XII 2016 r., Dz. U. 2017, poz. 59.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.