Jak wygląda piekło? "Nawrócony” Bolesława Prusa

Autor

  • Grzegorz Głąb Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

hell, the Converted, Bolesław Prus, inferno

Abstrakt

Temat zła, szatana, piekła jest obecny w literaturze od momentu jej ukonstytuowania. W noweli Bolesława Prusa Nawrócony oglądamy piekło i jego mieszkańców –zarówno diabłów, jak i potępionych –oczami głównego bohatera utworu, pana Łukasza. W onirycznej wizji starca piekło jawi się jako „świat odwrócony”, „świat na wspak”. Jednak to nie wygląd piekła i formy potępienia są tu najważniejsze, ale ich istota. Dla Prusa prawdziwe piekło mieści się w sferze duchowej, a jego cechami konstytutywnymi są: nuda, stagnacja, tępota, apatia, gnuśność, marazm. Inferno to stan charakteryzujący się niezmiennością i nieruchomością –„świat skamieniały”, rzeczywistość pozbawiona ruchu, rozwoju, postępu. W wizji Prusa piekło przeraża nie tyle obecnością w nim Złego i formami kar, których doświadczają potępieni, ile możliwością trwania w „wiecznej monotonii” –zamarcia w przestrzeni beznadziejności.

Bibliografia

Balawajder E. (red.), Ksiądz Profesor Stanisław Kowalczyk. Człowiek – uczony – nauczyciel, Sandomierz 2002. Informacje dotyczące osoby i naukowej działalności Księdza Kowalczyka znaleźć można ponadto w: E. Balawajder (red.), Ku prawdzie we wspólnocie człowieka i Boga, Sandomierz 1997.

Biedermann Hans, Diabeł, [w:] tenże, Leksykon symboli, przeł. J. Rubinowicz, Warszawa 2001.

Biedermann, Pająk, [w:] tenże, Leksykon symboli.

Fita Stanisław, „Pozytywista ewangeliczny”. Problematyka religijna w twórczości Bolesława Prusa, [w:] Proza polska w kręgu religijnych inspiracji, pod red. M. Jasińskiej-Wojtkowskiej, K. Dybciaka, Lublin 1993.

Katechizm Kościoła Katolickiego, nr 1035, Poznań 1994.

Kulczycka-Saloni Janina, Bolesław Prus, Warszawa 1967.

Mazan Bogdan, Diabeł w „Trylogii” Henryka Sienkiewicza, [w:] Diabeł w literaturze polskiej, pod red. T. Błażejewskiego, Łódź 1998.

Mazur Aneta, Tematy oniryczne w literaturze polskiej po roku 1863. Przegląd problematyki na wybranych przykładach, „Pamiętnik Literacki” 1990.

Mazur Aneta, Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku, Opole 2001.

Mazur, Tematy oniryczne w literaturze polskiej po roku 1863.

Polak G., Kto jest kim w Kościele, Warszawa 1996

Prus Bolesław, Kroniki, oprac. Z. Szweykowski, t. 4, Warszawa 1955.

Prus Bolesław, Pisma, pod red. Z Szweykowskiego, t. 9: Nawrócony, Warszawa 1948.

Prus Bolesław, Nawrócony.

Rzewuski Henryk, Pamiątki Soplicy, oprac. Z. Szweykowski, Wrocław 2004.

Świętochowski Aleksander, Błazen, [w:] tenże, Pisma, t. 6, Warszawa 1908.

Tomkowski Jan, Sennik Bolesława Prusa, [w:] tenże, Mój pozytywizm, Warszawa 1993.

Wietecha Anna, O krok od rzeczy ostatecznych. „Nawrócony” Bolesława Prusa jako studium ludzkiego doświadczenia, „Acta Humana” 2010, nr 1.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-10

Jak cytować

Głąb, Grzegorz. 2016. „Jak wygląda piekło? "Nawrócony” Bolesława Prusa”. Zeszyty Formacji Katechetów 62 (2):21-34. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/225.

Numer

Dział

Formacja ludzka i chrześcijańska