Dekalog i kompetencje informatyczne – czyli katechetyczna wartość dodana

Autor

  • Mateusz Mazurek

Słowa kluczowe:

kompetencje informatyczne, selekcja informacji, odróżnianie prawdy od fałszu, samodzielne myślenie, krytyczne myślenie

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem podnoszenia atrakcyjności, która jest warunkiem skuteczności szkolnej katechezy. Artykuł omawia przykłady metod i technik, które pozwalają podnosić atrakcyjność lekcji oraz posiadają dodatkową zaletę – npomagają kształcić kompetencje informatyczne, ważną umiejętność selekcji informacji, odróżniania prawdy od fałszu, samodzielnego krytycznego myślenia szczególnie wobec przekazu medialnego. Dziś, kiedy kultura jest w przeważającej mierze antychrześcijańska, przekazuje i promuje antychrześcijańskie wzorce i wartości, są to umiejętności niezwykle ważne nie tylko w codziennym życiu, ale także pomagające trwać w wierze. Rozwijanie ich jest rzeczą niezwykle ważną, a artykuł traktuje o tym, jak to robić.

Bibliografia

Chałupniak R., Katecheza w szkole czy poza szkołą?, „Paed agogia Christiana”, 2/26 (2010).

Duraj-Nowakowa K., Uniwersalne wartości kultury kształtowania profesjonalnej gotowości

Fundacja Mamy i Taty, Przeciw wolności i demokracji Strategia polityczna lobby LGTB w Polsce i na świecie: cele, narzędzia, konsekwencje [online:] http://www.mamaitata.org.pldocsPrzeciw_wolnosci_i_demokracji__Raport_Fundacji_Mamy_i_Taty.pdf; dostęp 2013-08-21.

Grajewki A., Bilans ujemny, Gość Niedzielny, nr 16 rok XC/ 21 kwietnia 2013.

Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Kraków 2009.

http://www.franciszkanska3.pl/Niesprawiedliwosc-Ks-Marcin-Strachanowski,a,9020; dostęp2014-04-01. https://www.google.pl/searchq=kard+Bernardin+&ie=utf8&oe=utf8&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefoxa&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=4vo6U4G_HsXj_AbywoDIBg&gws_rd=cr dostęp 2014-04-01.

Jagieła J., Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły, Kraków 2007.

Jan Paweł II, encyklika Evangelium Vitae.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce.

Konferencja Episkopatu Polski, O wyzwaniach bioetycznych, przed którymi stoi współczesny człowiek, Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania do wychowania w rodzinie.

Kucharczak F., Prostactwo przekazu, „Gość Niedzielny”, nr 16 rok XC/ 21 kwietnia 2013.

Lenczewski T., Rola nauczania religii w gimnazjum w procesie kształtowania dojrzałego człowieczeństwa, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków, 2008.

Mastalski J., Syndromy współczesnych katechetów a pedagogia Boża. Zamyślenia rekolekcyjne, Kraków 2005.

Michalski C., Kozłowska-Rajewicz: Mój sen o równości (wywiad z Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/opinie/20130626/kozlowska-rajewicz--moj-sen-o-rownosci (dostęp 2014-07-23).

Mółka Janusz, Pedagog troszczący się o godny rozwój i wychowanie młodzieży, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków 2008.

Offmański A., W kierunku modelu współczesnej katechezy katechumenalnej, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków 2008.

pedagogów/ nauczycieli, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.) Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012.

Solak A., Znaczenie talentu pedagogicznego, [w:] Stala J. (red.) Dzisiejszy katecheta stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002.

Sondej Cz. M., Dialog owocem spotkania, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.), Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012.

Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Lipiński A. (tłum.), Słupsk 2013

Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995.

Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków 2005.

Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, drugie wydanie – poszerzone i uzupełnione, Kraków 1998.

Pobrania

Opublikowane

2016-03-10

Jak cytować

Mazurek, Mateusz. 2016. „Dekalog I Kompetencje Informatyczne – Czyli Katechetyczna wartość Dodana”. Zeszyty Formacji Katechetów 61 (1):87-94. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/254.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna