Formacja katechetów dla rozwoju człowieka
Słowa kluczowe:
katechetaAbstrakt
Podmiotem wychowania jest człowiek.Wychowanie polega na współpracy z rozwojem i na kierowaniu nim. Cała nauka dotycząca budowania cywilizacji miłości, również wybór wartości duchowych i ludzkich związanych z byciem bardziej, wymagają dużego samozaparcia i pracy nad sobą, bo nie można żyć wniekonsekwencji: wymagać od innych i od społeczeństwa, a samemu prowadzić życie tak, jakby wszystko w nim było dozwolone. Wymaganie od siebie jest samowychowaniem i wyborem wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, które pomagają człowiekowi bardziej „być”. One pozwalają człowiekowi pójść drogami prawdy i zachować świadomość potrzeby własnego rozwoju. Na wszystko wskazuje głos sumienia. Sumienie nie ustanawia norm, bo tylko je odczytuje. Człowiek odpowiada jakie posiada sumienie. Etyka wychowawcza wzywa, by iść drogą prawdy
Bibliografia
Grzybek S., Elementy konstytutywne biblijnej radości, RBL Kraków, 1979, nr 5,
Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, Libreria Editrice Vaticana, 2005.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, art. 1, [w:] Prawa człowieka, Bielsko-Biała 2005.
Rusiecki M., Osoba ludzka, „Wychowawca” nr 12 (239)/2012.
Włosiński M ., Włocławskie przeslanie Jana Pawła II do polskiej szkoły, [w:] Zeszyty Naukowe WSHE – Nauki Pedagogiczne, Tom XXVII, nr 8, Włocławek 2009.
Włosiński M., Biblia w formacji człowieka, „Zeszyty Formacji Katechetów” R. 7, nr 2 (2007).
Włosiński M., Pismo święte i jego wpływ na kulturę, „Studia Włocławskie” 6 (2003).
Włosiński M., Szkolna katecheza na tle projektu reformy systemu edukacji, [w:] Legnickie Wiadomości Diecezjalne, Legnica 1998.
Włosiński M., Szkolna katecheza w procesie kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle projektu reformy systemu edukacji, „Katecheta” nr 9 (1998).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.