Integralna formacja katechetów

Autor

  • Marek Dziewiecki

Słowa kluczowe:

katecheci

Abstrakt

Katecheta pełni funkcję nauczyciela i wychowawcy. Ma pomagaćwychowankom, by zaprzyjaźnili się z Chrystusem, by uczyli się myśleć i kochać jak Zbawiciel. Poważnym zagrożeniem w procesie formacji katechetów jest brak odpowiedniego przygotowania antropologicznego i psychopedagogicznego, a z drugiej strony bezkrytyczne korzystanie z postulatów wychowawczych, zawartych w modnych obecnie systemach pedagogicznych, które oparte są na zubożonej antropologii oraz na powierzchownej wizji relacji interpersonalnych. To dlatego przygotowanie zawodowe i formacja katechetów nie może ograniczać się do wiedzy teologicznej. Konieczne jest też przygotowanie dydaktyczne oraz psychopedagogiczne. Niniejszy tekst prezentuje najważniejsze z kompetencji w tym względzie, a mianowicie zdolność katechety do integralnego rozumienia wychowanka oraz zdobyciepodstawowych umiejętności z zakresu komunikacji wychowawczej, zwłaszcza empatii i asertywności. Katecheta, który rozumie wychowanka we wszystkich jego uwarunkowaniach i który potrafi nawiązać z nim dialog wychowawczy, jest w stanie fascynować katechizowanych Jezusem i świętością, do której są powołani.

Bibliografia

Kilpatrick W., Psychologiczne uwiedzenie, Poznań 1997.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Jak cytować

Dziewiecki, Marek. 2015. „Integralna Formacja katechetów”. Zeszyty Formacji Katechetów 60 (4):12-28. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/262.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>