Kompetencje merytoryczne katechety

Autor

  • Jarosław Wojtkun Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

katecheta

Abstrakt

Zasadniczym celem katechezy jest pomoc wychowankowi w coraz głębszym umiłowaniu i bliższym przylgnięciu do osoby JezusaChrystusa. Kwalifikacje katechety określa zdolność do realizacji tego celu na katechezie. Zadania stawiane katechezie realizowane mogą być na różne sposoby, w zależności od poziomu życia religijnego ucznia i jego związku z Kościołem. W niniejszym opracowaniu dokonano rozróżnienia na uczniów posiadających solidny fundament wiary oraz tych, którzy znajdują się na obrzeżach życia religijnego. Kompetentny katecheta ma pomóc uczniom należącym do pierwszej grupy w lepszym zrozumieniu i głębszym przeżywaniu orędzia chrześcijańskiego. Natomiast uczniowie przeżywający poważne problemy z wiarą potrzebują ze strony katechety pomocy w odpowiedzi na stawiane przez nich pytania i przeżywane wątpliwości w wierze. Kompetencje katechety określa najpełniej to, co charakteryzuje sposób przeżywania własnej wiary, której sam ma być czytelnym świadkiem

Bibliografia

Benedykt XVI, Encyklika„Deus caritas est”, nr 1.

Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015.

Bp Materski E., Katechetyczna skrzynka pytań, Radom 2013.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 41.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 83.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 165.

Franciszek, Przesłanie do biskupów polskich przebywających w Rzymie na wizycie ad limina (7 lutego 2014), w: www.totustuus.net.pl/index.php/publikacje/publikacje/2767-070214 (dostęp 1 września 2015).

Heller M., Z kręgu zagadnień: nauka i religia, w: Formacja intelektualna w świetle debaty nad „Ratio studiorum” 47.

II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Pallotinum 2001

Jan Paweł II, „Magisterium Kościoła wobec ewolucji”. Przesłanie do członków Papieskiej Akademii Nauk (Rzym, 22 października 1996).

Jan Paweł II, Adhortacja „Christifideles laici”, nr 34.

Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów (Włocławek 6 czerwca 1991), w: www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/27wloclawek_06061991 (dostęp 31 sierpnia 2015).

Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów (Włocławek, 6 czerwca 1991), w: www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/27wloclawek_06061991 (dostęp 31 sierpnia 2015)

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 21.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 13325.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 83.

Ogólnopolska Konferencja Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych Diecezjalnych i Zakonnych (Kraków, 5-8 września 2011), Kraków 2012.

Pius XII, Encyklika„Humani generis”, nr 29.

Ratzinger J., Na początku Bóg stworzył. Konsekwencje wiary w stworzenie, Kraków 2006.

Wiśniewski R., Religijność młodzieży szkolnej: konteksty społeczno-kulturowe, II Synod Diecezji Radomskiej. Postawy społeczno-religijne diecezjan radomskich, Radom 2008.

Zgromadzenie Zwyczajne Biskupów, Lineamenta Nowa Ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej (2011), nr 6.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Jak cytować

Wojtkun, Jarosław. 2015. „Kompetencje Merytoryczne Katechety”. Zeszyty Formacji Katechetów 60 (4):29-36. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/263.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>