Kompetencje katechety w zakresie komunikacji interpersonalnej

Autor

  • Radosław Chałupniak

Słowa kluczowe:

komunikacja interpersonalna

Abstrakt

Współczesna katecheza powinna być dialogiem między katechizowanymi a katechetą w prawdziwym i wzajemnym otwarciu. Taka komunikacja jest istotą katechezy. Swoisty, „nowy” model katechezy może być definiowany jako „katecheza – komunikacja interpersonalna”. Określone cechy katechety są tutaj znaczące. Uczeń rozwija swą wiarę w spotkaniu z katechetą, który jest autentyczny, empatyczny i oferuje bezwarunkową akceptację. Dobre relacje między katechetą i nauczycielem stanowią cel katechezy. Komunikacyjne kompetencje katechety są bardzo istotne w katechezie jako wychowaniu wiary.

Bibliografia

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991.

Baacke D., Kommunikation und Kompetenz. Grundlegung einer Didaktik der Kommunikation und ihrer Medien, München 1973.

Bagrowicz J., Uwarunkowania skuteczności katechezy, Włocławek 1993.

Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając. Skuteczność rozmowy, Warszawa 1995.

Braun-Gałkowska M., Najważniejsze postulaty współczesnego nauczania, „Znak” 9 (1993).

Burkart R., Kommunikationswissenschaft. Grundlagen und Problemfelder, Wien – Köln – Weimar 1995.

Chałupniak R., Asertywność i komunikacja katechety – w kierunku społecznej formacji katechetów, w: J. Stala (red.), Dzisiejszy katecheta. Stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002.

Chałupniak R., Asertywność i komunikacja katechety.

Chałupniak R., Katecheza jako komunikacja interpersonalna, w: T. Dola, R. Pierskała (red.), Ut mysterium paschale vivendo exprimatur, Opole 2000.

Chałupniak R., Katecheza jako komunikacja interpersonalna.

Chałupniak R., Komunikacja interpersonalna podstawą wspólnoty, w: A. Draguła (red.), Kościół – Communio jako podmiot i środowisko współczesnej katechezy, (Seria: Studia i rozprawy t. 22), Szczecin 2009.

Chałupniak R., Terapeutyczny wymiar katechezy szkolnej, „Studia Pastoralne” 3 (2007).

Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.

Dziekoński S. (red.), Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, Olecko 2000.

Franta H., Interazione educativa, Roma 1982 – cyt. za: K. Misiaszek, Katecheta – nauczyciel i świadek, w: K. Misiaszek, A. Potocki, Katecheta i katecheza w polskiej szkole.

Franta H., Salonia G., Comunicazione interpersonale, Roma 1981.

Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994.

Jachimska M., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Wałbrzych 1994.

Kokoszka A., M. Motyka, Podstawy kontaktu psychoterapeutycznego, w: A. Kokoszka, P. Drozdowski (red.), Wprowadzenie do psychoterapii, Kraków 1993.

Lis-Turlejska M., Szkolenie w psychoterapii, w: Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, red. L. Grzesiuk, Warszawa 1994.

Łabendowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin – Radom 1994.

Łaguna M., Gałkowska A., Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy nauczyciela, w: A. Gała (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii wychowawczej, Wrocław 1994.

Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Warszawa 1990.

M. Łobocki, Warunki skuteczności wychowania w świetle psychologii humanistycznej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 32,3 (1992).

Majewski M., Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995.

Majewski M., Kształtowanie kompetencji katechetów, w: Formacja katechetów, red. tenże, Kraków 1990.

Majewski M., Uwarunkowania wychowawczej skuteczności, w: tenże (red.), Wychowanie chrześcijańskie w duchu świętego Jana Bosko, Kraków 1988.

Mastalski J., Osobowość katechety w procesie detoksykacji edukacji, http://diecezja.waw.pl/824 (15.07.2015).

Maślanka J., O potrzebie i możliwościach stosowania wiedzy teoretycznej w praktyce pedagogicznej, w: E. Staszyński i in. (red.), Psychospołeczne uwarunkowania pracy i doskonalenia nauczycieli, Warszawa 1986.

Mellibruda J., Ja-Ty-My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Warszawa 1996.

Misiaszek K., Formacja katechetów, w: K. Misiaszek, A. Potocki, Katecheta i katecheza w polskiej szkole, Warszawa 1995.

Pagiewski H., Podstawowe zasady komunikacji we współczesnym kaznodziejstwie, HD 44(1975) nr 2.

Pajer F., La catechesi come testimonianza, Torino 1968.

Pomianowski R., Katecheta – terapeuta duchowy, w: M. Majewski (red.), Postawy katechetów, Kraków 1996.

Pomianowski R., Psychopedagogiczne podstawy interakcji katechetycznej, w: R. Murawski (red.), Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, Warszawa 1989.

Pomianowski R., Psychopedagogiczne podstawy.

Przecławska A., Personalistyczne odniesienia pedagogiki społecznej, w: F. Adamski (red.), Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, Kraków 1993.

Przetacznik-Gierowska M., Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, t. 1, Warszawa 19946.

Przetacznik-Gierowska M., Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, t. 2.

Rada Biskupów ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacja ds. Ewangelizacji Narodów, Dialog i głoszenie. Refleksje dotyczące dialogu międzyreligijnego oraz głoszenia Ewangelii, Watykan 1991, nr 9, [tekst polski – Tarnów 1993].

Rogers C.R., Client-Centered Therapy, Cambridge 1951, wyd. polskie, Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe, Wrocław 1991.

Rogers C.R., Freedom to learn for 80’s, Columbus 1983.

Rylke H., G. Klimowicz, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1982.

Schneider-Corey M., Corey G., Grupy. Zasady techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

Skrzypczak J., Kształtowanie umiejętności skutecznej komunikacji interpersonalnej, w: Szpet J., Jackowiak D., Organizacja warsztatu pracy nauczyciela, Poznań 2002.

Szentmartoni M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995.

Zaborowski Z., Stosunki międzyludzkie a wychowanie, Warszawa 1972.

Zimny J. (red.), Komunikacja w katechezie, Sandomierz 2003.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Jak cytować

Chałupniak, Radosław. 2015. „Kompetencje Katechety W Zakresie Komunikacji Interpersonalnej”. Zeszyty Formacji Katechetów 60 (4):57-68. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/266.