Nauczyciel – katecheta w pełni wykształcony

Autor

  • Jan Kochel

Słowa kluczowe:

katecheta

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: Kto może szczycić się mianem nauczyciela dojrzałego, kompetentnego, w pełni wykształconego? Co decyduje o autorytecie nauczyciela – przewodnika – mistrza? Jak odbudowywać właściwe relacje pomiędzy uczniem a nauczycielem/wychowawcą? Ewangelie wskazują na Jezusa Chrystusa jako centrum wychowania i prawzór Nauczyciela, Pana i Mistrza (por. Mt 23,8.10; J 13,13). On też przekonuje, że „uczeń nie jest większy od nauczyciela, ale każdy należycie wykształcony będzie jak jego nauczyciel” (Łk 6,40). Jezus jest jedynym Nauczycielem, który „objawia ludziom Boga i podobnie człowiekowi człowieka; jest Nauczycielem, który zachowuje, uświęca i prowadzi; który żyje, mówi, pobudza, porusza, naprawia, sądzi, przebacza, idzie z nami każdego dnia po drogach historii (…) jako Nauczyciel przychodzi i przyjdzie w chwale” (Ct 9). W Nim każdy nauczyciel i wychowawca znajduje wzór nauczania, wychowania oraz właściwej pedagogii wiary. W Jego szkole można uzyskać należyte (pełne) wykształcenie, kompetencję oraz dojrzałość osobową i dydaktyczno-pedagogiczną

Bibliografia

Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003.

Atkinson C., Maleska E.T., The Story of Education, New York 1964.

Augustyn, Pisma katechetyczne, tłum. W. Budzik, Warszawa 1952.

Bagrowicz J., Jankowski S., „Pan, Bóg twój, wychowuje ciebie” (Pwt 8, 5). Studia z pedagogiki biblijnej, Toruń 2005.

Benedykt XVI, Adhortacji apostolska Verbum Domini, Kraków 2010 nr 74.

Benedykt XVI, Adhortacji apostolska Verbum Domini, Kraków 2010.

Benedykt XVI, Katechezy o Ojcach Kościoła, Kraków 2008.

Colomb J., Al servizio della fede, Torino 1970.

Colomb J., Stawanie się wiary, tłum. T. Dworakowa, Warszawa 1980.

Ct 8.

Czerkawski J., Formacja liturgiczna katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze po Soborze Watykańskim II, Kielce 2015.

Denaux A., Corstjens R. i in. (red.), The Vocabulary of Luke. An alphabetical presentation and a survey of characteristic and note-worthy words and word groups in Luke`s Gospel, Leuven – Paris – Walpole 2009.

Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III.

Dyrda K., Modlitewna formacja katechetów, Tarnów 2008.

Dziekoński S. (red.), Ewangelizować czy katechizować, Warszawa 2002.

Farosz A.K., Koncepcja katechezy w pismach św. Augustyna, Lublin 1999.

Franciszek, Adhortacji apostolska Evangelii gaudium, Kraków 2013.

Frye N., Wielki kod. Biblia i literatura, tłum. A. Fulińska, Bydgoszcz 1998.

Grecko-polski Nowy Testament. Wydanie interlinearne z kodami gramatycznymi, Warszawa 19955.

Guzewicz M., Zasady wychowania w Piśmie Świętym, Wrocław 2010.

Hilger G., Leimgruber S., Zibertz H.G., Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf, München 2010.

Jan Paweł II, Adhortacja Catechesi tradendae, Watykan 1979

Jazukiewicz I., Autorytet nauczyciela, Kraków 2006.

Jungmann J.A., Chrystus jako centrum wychowania religijnego, tłum. T. Panuś, Kraków 2010.

Karta Nauczyciela – tekst jednolity wraz ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zmianie Karty Nauczyciela z dnia 15 lipca 2004 r.

Kiciński A., Awans zawodowy nauczyciela religii. Poszczególne etapy, Warszawa 2006.

Kiciński A., Współczesna formacja katechetów, RT 42(2005), z. 6.

Kochel J. Katecheza misyjna w Ewangelii Łukasza i Dziejach Apostolskich. Biblijno-katechetyczne studium narracyjne, Opole 2013.

Kochel J., Kard. C.M. Martini nauczycielem w Szkole Słowa Bożego, w: H. Witczyk, S. Haręzga (red.), „Uważajcie, jak słuchacie” (Łk 8,18. Teoria i praktyka lectio divina, Kielce 2004.

Kochel J., Powołanie katechety – służba Słowu, w: A. Bałoniak, J. Szpet (red.), Między tradycją w współczesnością. I Krajowy Kongres Katechetyczny, Poznań 2008.

Kochel J., Wymiar ewangelizacyjny katechezy szkolnej, w: P. Mąkosa (red.), Katecheza ewangelizacyjna. Poszukiwania koncepcji, Lublin 2010.

Kochel J., Z. Marek, Pedagogia biblijna w katechezie, Kraków 2012.

Konferencja Episkopatu Polski. Dyrektorium katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Kongregacja ds. Duchowieństwa. Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998.

Korczyński S. (red.), Nauczyciel epoki przemian, Opole 2004.

Kosmala J., Autorytet nauczyciela w teorii i badaniach socjologicznych, Częstochowa 1999.

Kulpaczyński S. (red.), Jezus Chrystus centrum katechezy, Lublin 2000.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków 2013.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczyciela. Między anomią a autonomią, Gdańsk 2005; Taż, Pedeutologia, Warszawa 2008.

Litak S., Historia wychowania, t.1: Do wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005.

Lun Yu, Dialogi konfucjańskie, tłum. K. Czyżewska-Madajewicz, M.J. Künstler, Z. Tłumski, Warszawa 1976.

Łabendowicz S. (red.), Aspekty prawne nauczania religii rzymskokatolickiej w polskim systemie oświatowym, Radom 2001

Łabendowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997.

Łk 6,39-42; 8,16-18.

Maciejewski Z.P., Ewangelizacja w szkolnej katechezie, w: S. Dziekoński (red.), Katecheza ewangelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, Warszawa 2002.

Majka J., Wychowanie personalistyczne wychowaniem integralnym, w: F. Adamski (red.), Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

Martini C.M., Itinerari educativi, Milano 1988.

Martini C.M., Dio educa il suo popolo, Milano 1987.

Martini C.M., Educare ancora, Milano 1989.

Marynarczyk A., O etosie nauczyciela w ujęciu św. Tomasza z Akwinu, w: Pedagogia katolicka. Zagadnienia wybrane, Stalowa Wola 1999.

Mączkowska A., Kompetencja, w: T. Plich (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. II, Warszawa 2003.

Mąkosa P. (red.), Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, Rzeszów 2013.

Mickiewicz F., Ewangelia według świętego Łukasza (NKB NT III/1), Częstochowa 2011.

Mk 4,21-25.

Mt 10,24-33; 15,14-20.

Murawski R., Historia katechezy. Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011.

Nalaskowski S., Humanizm i podmiotowość w wychowaniu, Toruń 1991.

Nanni C., Antropologia pedagogica e scritture per l`oggi, Roma 2002.

Nowacka M., Katechetyczne doradztwo metodyczne; Lublin 1999.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Offmański A., Koncepcja katechezy o charakterze ewangelizacyjnym według zasad katechumenatu, Szczecin 2010.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Ożóg T., Petkiewicz A., Nauczyciel, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, Lublin 2009.

Paciorek A., Przypowieści Jezusa. Wprowadzenie i objaśnienie, Częstochowa 2013.

Paweł VI, Adhortacji apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975.

Pellerey M., Dydaktyka, w: Słownik katechetyczny.

Pismo Święte Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Edycja św. Pawła, Częstochowa 2006.

Popowski R., Wielki słownik grecko-polski, Warszawa 1995.

Potocki A., Ewangelizacja w katechezie i kłopoty z autorytetem, w: S. Dziekoński (red.), Ewangelizować czy katechizować, Warszawa 2002.

Potocki A., Ewangelizacja w katechezie i kłopoty z autorytetem.

Reil E., Aureliusz Augustinus De catechi-zandis rudibus. Ein religionsdidaktisches Koncept, St. Otilien 1989.

Saravito L., Katecheta, w: J. Gevaert (red.), Słownik katechetyczny, tłum. K. Kozak, red. pol. K. Misiaszek, Warszawa 2007.

Schepens J., Autorytet wychowawców, „Communio” 12(1992) nr 3.

Stala J. (red.), Dzisiejszy katecheta. Stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002.

Starnowski W., Prawda jako zasada wychowania. Podstawy pedagogii personalistycznej w nawiązaniu do myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Warszawa 2008.

Szewczyk L., Tożsamość katechety w świetle dokumentów Kościoła w latach 1965-1991, Warszawa 1996.

Szpet J., D. Jackowiak (red.), Awans zawodowy nauczyciela religii, Poznań 2001.

Szymusia J.M., Starowieyski M., Słownik wczesnego chrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971.

Tarnowski J., Pedagogika egzystencjalna, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t. 1, Warszawa 2006.

Tarnowski J., Problem chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Jak cytować

Kochel, Jan. 2015. „Nauczyciel – Katecheta W pełni wykształcony”. Zeszyty Formacji Katechetów 60 (4):89-100. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/269.