Wartość historii w integralnym wychowaniu dziecka w rodzinie

Autor

Słowa kluczowe:

rodzina, integralne wychowanie, wartość, historia, zagrożenia wychowania

Abstrakt

Na rodzinie w pierwszej kolejności spoczywa obowiązek, a zarazem prawo do wychowania swoich dzieci. Jest to wynikiem uczestnictwa rodziców w przekazie życia dziecka, który obliguje ich do dalszych działań mających na celu kształtowanie człowieka od początku jego życia. Konieczne jest zatem dokonanie odpowiednich wyborów, dzięki którym przyjęty zostanie właściwy model wychowawczy. Pośród różnych propozycji jakie podsuwa dzisiejszy świat, z punktu widzenia chrześcijańskiej nauki o człowieku i jego wychowaniu najbardziej adekwatną koncepcje stanowi model integralnego wychowania. Całościowe i personalne patrzenie na człowieka gwarantuje jego zrównoważony rozwój, dzięki któremu człowiek może dojść do ostatecznego celu wychowawczego. Jest nim dojrzała osobowość oraz a w wymiarze nadprzyrodzonym zbawienie wieczne. Integralne wychowanie zawiera w sobie budowanie człowieczeństwa opartego o wartości, zarówno najwyższe i niezmienne, jak i te stanowiące pomoc w ich realizacji. Wśród nich warto zauważyć wrażliwość na historię i tradycję. Dzięki ukazywaniu wartości refleksji nad dziejami ludzkości, ojczyzny czy własnej rodziny wychowanie integralne kształtuje człowieka dojrzałego. Ma on świadomość swojej tożsamości i przynależności do danej wspólnoty oraz potrafi wyciągać wnioski z postaw swoich przodków.

Bibliografia

Bartnik Cz., Teologia historii, Lublin 1999.

Bartnik Cz., Historia, w: Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, s. 938-940.

Chudy W., Istota pedagogiki personalistycznej, w: Rynio A. [red.], Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 271-295.

Fregni G., Rodzice, w: Szpakowski R. [red.], Słownik katechetyczny, Warszawa 2007, s. 789-791.

Gizowski M., Niebezpieczne nurty i idee filozoficzno-pedagogiczne XX wieku, Koszalin 2015.

Goliszek P., Personalistyczny patriotyzm narodu polskiego, w: Goliszek P. [red.], Wychowanie patriotyczne, Lublin 2018, s. 69-86.

Jan Paweł II Adhortacja Familiaris consortio, w: Jan Paweł II, Encykliki i adhortacje 1979-1981, Warszawa 1983, s. 223-313.

Jasnos A., Uwarunkowania rodzinne obrazu Boga, Lublin 2016.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

Majcher E., Wychowywać, ale jak? Jakiej młodzieży potrzebuje Polska, Warszawa 1993.

Majka J., Wychowania chrześcijańskie, w: F. Adamski [red.], Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, Kraków 1984, s. 41-98.

Opiela M. [red.], Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.

Opiela M., Integralny rozwój osoby w pedagogice i psychologii katolickiej, w: Opiela M., Braun K. [red.], W kręgu integralnego wychowania, Lublin 2017, s. 15-30.

Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2019.

Rusecki M., Przekaz kultury w rodzinie, w: Garbarz A. [red.], Wokół rodziny. Wychowanie, Kultura, Społeczeństwo, Rzeszów 2011, s. 13-42.

Sakowicz E., Wychowanie do Polskości, „Ateneum Kapłańskie” 3 (655) 2018, t. 170, s. 496-506.

Samoraj M., Rodzina, wspólnota lokalna i stowarzyszenia kulturalne jako płaszczyzny rozwijania człowieczeństwa, w: Gajda J. [red.], O nowy humanizm w edukacji, Kraków 2000, s. 351.

Sobór Watykański II, Deklaracja Gravissimum educationis, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002, s. 314-324.

Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski, Chrześcijański kształt patriotyzmu, w: https://episkopat.pl/chrzescijanski-ksztalt-patriotyzmu-dokument-konferencji-episkopatu-polski-przygotowany-przez-rade-ds-spolecznych [15.04.2019].

Rayzacher-Majewska A., Rola wycieczek w wychowaniu patriotycznym, w: Goliszek P., [red.], Wychowanie patriotyczne, Lublin 2018, s. 205-220.

Rynio A., Wychowawczy potencjał małżeństwa i rodziny w nauczaniu świętego Jana Pawła II, w: Rynio A. [red.], Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, Lublin 2015, s. 179-210.

Zdybicka Z.J., Wychowanie a religia, w: Jaroszyński P., Tarasiewicz P., Chłodna I. [red.], Filozofia i edukacja, Lublin 2005,s. 79-85

Pobrania

Opublikowane

2019-12-10

Jak cytować

Kuchta, Jakub. 2019. „Wartość Historii W Integralnym Wychowaniu Dziecka W Rodzinie”. Zeszyty Formacji Katechetów 76 (4):59-68. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/27.