Integracja oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w katechezie szkolnej

Autor

Słowa kluczowe:

katecheza, Integracja

Abstrakt

Na przebieg rozwoju dziecka wpływają kontakty społeczne nawiązywane w szkole, udział w zajęciach pozalekcyjnych i lekcyjnych, uczestnictwo w działalności organizacji dziecięcych i młodzieżowych oraz instytucji kulturalno-oświatowych. Szkoła ponosi odpowiedzialność za młode pokolenie, za poziom jego wychowania i jest pierwszą instytucją, której rygorom musi podlegać. W szkole dokonują się procesy edukacyjne kształtujące osobowość dzieci i młodzieży oraz wychowanie, które zostaje uznane za rów-norzędny wymiar pracy edukacyjnej nauczyciela. W realizację tych zadań szkoły wpisuje się także katechizacja. Dla dobra uczniów szkoła i Kościół muszą skorelować swoje wysiłki na polu kształcenia i wychowania. W związku z tym, niezbędna jest potrzeba dojrzałych i odpowiedzialnych postaw wśród rodziców, wychowawców, katechetów i duszpasterzy, którzy swoim życiem i świadectwem pomogą obalić promowane w dzisiejszym świecie negatywne wartości i ideały, świadcząc zarazem swoim życiem i postępowaniem o Bogu.

Bibliografia

Charytański J., Lekcje religii w Europie, „Ateneum Kapłańskie” 498 (1992) nr 3-4.

Jackowski S., Osobowość katechety młodzieży, „Chrześcijanin w świecie” 9 (1977) nr 8-9.

Jan Paweł II, Anioł Pański 13 IX 1998 r., „Biuletyn KAI” nr 37 (1998).

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św. Łowicz, 14 czerwca 1999 r., http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie/lowicz_14061999.html, z dn. 13.02.2015.

Jan Paweł II, Przemówienie wygłoszone podczas Liturgii Słowa, Zamość, 12 czerwca 1999 r., http://mateusz.pl/jp99/pp/1999/pp19990612c.htm, z dn. 19.03.2015.

Jan Paweł II, Przyszłość człowieka zależy od kultury. Przemówienie wygłoszone 2 czerwca 1980 r. w UNESCO, „Więź” 1980 nr 7-8.

Jan Paweł II, Szkoła i religia. Przemówienie do kapłanów diecezji rzymskiej, „L’Osservatore Romano” 4 (1981).

Jundziłł I., Dziecko – ofiara przemocy, Warszawa 1993.

Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, w: Katecheza w szkole w perspektywie 20-lecia,red. S. Łabendowicz, Radom 2010.

Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989-2001). Status i rozwój w okresie przemian oświa¬towych, Warszawa 2002.

Michalski J., Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń 2004.

Murawski R., Ewangelizacyjny charakter katechezy, „Ateneum Kapłańskie” 84 (1992), z. 2.

Offmański A., Katechizowany podmiotem przemian kulturowych w nauce w szkole, w: Dzisiej¬szy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, 2002.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992

Puchalski G., Perspektywy nowej ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia El bląskie” 3 (2001).

Skórny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.

Sondej Cz. M., Osobowość katechety i jej wpływ na życie katechizowanych, w: Katecheta w szkole, red. M. Śnieżyński, Kraków 1994.

Stala J., Współpraca rodziny, szkoły i parafii w dziele wychowania, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, Tarnów 2004, cz. I.

Szpet J., Ewangelizacyjny wymiar szkolnych lekcji religii, w: Katecheza ewan¬gelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, red. S. Dziekoński, Warszawa 2002.

Tomasik P., Ewangelizacja – katecheza – nauczanie religii w szkole. Wyjaśnienie podstawowych terminów, w: Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Warszawa 2002.

Tomasik P., Lekcja religii Katolickiej: wybór między dwiema skrajnościami, „Katecheta” 43 (1999), nr 7-8.

Włosiński M., Szkolna katecheza w procesie kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle projektu reformy systemu edukacji, „Katecheta” 9 (1998).

Wrońska H., Katecheza podstawowym zadaniem Kościoła,„Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 37 (1990), z. 6.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2015. „Integracja oddziaływań Dydaktyczno-Wychowawczych W Katechezie Szkolnej”. Zeszyty Formacji Katechetów 58 (2):97-104. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/303.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>