Metody utrwalania treści w katechezie

Autor

Słowa kluczowe:

katecheza

Abstrakt

Efektywność pracy uczniów w procesie katechezy wiąże się z utrwalaniem poznanych treści co jest nieodzownym warunkiem nauczania i uczenia się oraz wychowania. Przekazywane wiadomości powinny „pozostawać” w uczniu, aby mógł posługiwać się nimi w przyszłości i zgodnie z nimi kształtować swoje życie. Potrzeba więc sposobów utrwalania zdobywanej przez ucznia wiedzy. Utrwalanie w procesie dydaktycznym katechezy obejmuje wiadomości, umiejętności i postawy. Trwałość wyników katechizacji można dopiero sprawdzić wcałokształcie życia uczniów. Zasady związane z utrwalaniem treści katechezy można przedstawić następująco: nauczanie musi być dokładne; głębia przeżycia –odwołanie się do danych przeżyć, do pierwszych spotkań; usystematyzowanie wiadomości i postaw; przekonanie o użyteczności, że to, co zdobyłem na katechezie będzie potrzebne, użyteczne w utrwaleniu materiału; zdobywanie samodzielne;zastosowanie w życiu.Oto, wybrane metody utrwalania treści katechetycznych: 1. Gra planszowa, której istota polega na wykorzystaniu różnych schematów gier planszowych w powtarzaniu i utrwalaniu wiadomości. 2. Karty dwustronne, to metoda polegająca na wykorzystaniu kart, które są zapisane dwustronnie. Zazwyczaj awers zawiera hasło, natomiast rewers –rozwinięcie tego hasła. 3.Powtórka na podstawie słów-kluczy, polega na wylosowaniu przez ucznia karty ze słowem kluczowym, które ma ukierunkować jego wypowiedź. 4. Quiz, to metoda polegająca na udzieleniu odpowiedzi na listę pytań. Uczeń ma uzupełnić parę pojęć, połączyć w pary, udzielić odpowiedzi „tak” lub „nie” lubzaznaczyćwłaściwą odpowiedź

Bibliografia

Kubik W., Zarys dydaktyki katechezy, Kraków 1990.

Łabendowicz S., Zastosowanie zasady trwałości na katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” 22 (2006) nr 2.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2003.

Vademecum Katechety. Metody aktywizujące, pr. zb., red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.

Zaczyński W., Dydaktyka, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek, Warszawa 1974.

Pobrania

Opublikowane

2015-03-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2015. „Metody Utrwalania treści W Katechezie”. Zeszyty Formacji Katechetów 57 (1):86-90. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/318.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>