Integralne wychowanie człowieka

Autor

Słowa kluczowe:

wychowanie integralne, metody wychowania

Abstrakt

Warunkiem odpowiedzialnego wychowania jest realistyczne rozumienie wychowanka, czyli uwzględnianie zarówno jego silnych stron i możliwości, jak również jego ograniczeń i słabości. Nie mniej istotnym warunkiem jest integralność formacji, czyli troska o wychowanie wszystkich, a nie tylko niektórych sfer człowieczeństwa. Sprawdzianem tak rozumianej integralności jest uczenie wychowanka realistycznego myślenia oraz używania wolności wyłącznie w taki sposób, by wychowanek decydował się na te zachowania, poprzez które z miłością odnosi się do samego siebie i do innych ludzi. Wychowanek uformowany całościowo to ktoś mądry i dobry jednocześnie. Główne metody wychowania integralnego to fascynowanie wychowanka perspektywą rozwoju, przestrzeganie przed zewnętrznymi zagrożeniami i własną słabością, aktywne wspieranie roztropnych zachowań dziecka czy nastolatka, a także pozwalanie wychowankom, by ponosili bolesne konsekwencji błędów, jakie popełniają.

Bibliografia

de Saint-Exupéry A., Mały Książę, IW Pax, Warszawa 1994.

Jampolski G., Leczenie uzależnionego umysłu, Warszawa 1992.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-10

Jak cytować

Dziewiecki, Marek. 2019. „Integralne Wychowanie człowieka”. Zeszyty Formacji Katechetów 76 (4):26-40. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/33.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>