Rekolekcje szkolne. Od kerygmatu do świadectwa wiary. Refleksja post factum

Autor

  • Rafał Czekalewski

Słowa kluczowe:

Rekolekcje szkolne

Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi pomoc dla rekolekcjonistówi katechetów w procesie dalszym jak i bliższym organizacji rekolekcji szkolnym dla dzieci i młodzieży. Autor w swojej refleksji wychodzi od zagadnienia rekolekcji szkolnych, porównując ze sobą różnego rodzaju definicje. Posługując się przykładem bogatej typologii rekolekcji, wskazuje na proces ewaluacyjny, jaki dotyczy ćwiczeń duchowych. W części odnoszącej się do prawa i obowiązku uczestnictwa w rekolekcjach zostają podane dokumenty państwowe i kościelne, traktujące o wspomnianym zagadnieniu. Poza tym zostały poruszone kwestie treści oraz metod aktywizujących stosowanych podczas nauk rekolekcyjnych

Bibliografia

Dyk, S. Duch – Słowo – Kościół. Biblijny model ewangelizacji, Lublin 2007.

Gołąbek E., Ewangelizacyjne wyzwania dla katechezy, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013, cyt. za: J. Ratiznger, Nowa ewangelizacja.

Janiga S., M. Chmielewski, Rekolekcje szkolne w polskiej praktyce katechetycznej, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” (1) 2013.

Janiga W., Rekolekcje szkolne-poszukiwanie nowych rozwiązań, „Zeszyty Katechetyczne” 1-2 (12) 2006.

Kochel J., Kerygmat jako treść nowej ewangelizacji, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywa rozwoju, Lublin 2009.

Mąkosa P., Kompetencje ewangelizatorów fundamentem nowej ewangelizacji, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013

Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.

Pawłowski S., Zasady hierarchii prawd wiary. Studium ekumeniczno-dogmatyczne na podstawie najnowszej myśli teologicznej (1984-2003), Lublin 2004.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.

Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci wczoraj i dziś, w: Rekolekcje dla dzieci, red. W. Przyczyna, Kraków 1996.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji religii w szkołach publicznych (Dz. U. nr 36 z dnia 24 kwietnia 1992 r.) oraz modyfikujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i organizowania lekcji religii w szkołach publicznych (Dz. U. nr 67, poz. 753).

Skotarczak J., Rekolekcje szkolne w planie wychowawczym szkoły jako dni duszpastersko-wychowawcze. Uwagi katechety po ośmiu latach doświadczeń, w: Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, red. A. Bałoniak, Poznań 1999.

Sokołowski P., Prawdy wiary, w: Encyklopedia katolicka, t. 16, Porpora – Reptowski, red. E. Gigilewicz, Lublin 2012.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szymkowiak R., Bomba w szkole. Poradnik rekolekcjonisty, Kraków 2012.

Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.

Wrońska H., Możliwości ewangelizacyjne w szkolnym nauczaniu religii, w: Katecheza ewangelizacyjna. Poszukiwanie koncepcji, red. P. Mąkosa, Lublin 2010

Pobrania

Opublikowane

2014-12-10

Jak cytować

Czekalewski, Rafał. 2014. „Rekolekcje Szkolne. Od Kerygmatu Do świadectwa Wiary. Refleksja Post Factum”. Zeszyty Formacji Katechetów 56 (4):88-95. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/333.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna