Rekolekcje szkolne. Od kerygmatu do świadectwa wiary. Refleksja post factum
Słowa kluczowe:
Rekolekcje szkolneAbstrakt
Niniejszy artykuł stanowi pomoc dla rekolekcjonistówi katechetów w procesie dalszym jak i bliższym organizacji rekolekcji szkolnym dla dzieci i młodzieży. Autor w swojej refleksji wychodzi od zagadnienia rekolekcji szkolnych, porównując ze sobą różnego rodzaju definicje. Posługując się przykładem bogatej typologii rekolekcji, wskazuje na proces ewaluacyjny, jaki dotyczy ćwiczeń duchowych. W części odnoszącej się do prawa i obowiązku uczestnictwa w rekolekcjach zostają podane dokumenty państwowe i kościelne, traktujące o wspomnianym zagadnieniu. Poza tym zostały poruszone kwestie treści oraz metod aktywizujących stosowanych podczas nauk rekolekcyjnych
Bibliografia
Dyk, S. Duch – Słowo – Kościół. Biblijny model ewangelizacji, Lublin 2007.
Gołąbek E., Ewangelizacyjne wyzwania dla katechezy, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013, cyt. za: J. Ratiznger, Nowa ewangelizacja.
Janiga S., M. Chmielewski, Rekolekcje szkolne w polskiej praktyce katechetycznej, „Biuletyn Edukacji Medialnej KUL” (1) 2013.
Janiga W., Rekolekcje szkolne-poszukiwanie nowych rozwiązań, „Zeszyty Katechetyczne” 1-2 (12) 2006.
Kochel J., Kerygmat jako treść nowej ewangelizacji, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywa rozwoju, Lublin 2009.
Mąkosa P., Kompetencje ewangelizatorów fundamentem nowej ewangelizacji, w: Nowa ewangelizacja w nowej katechezie, red. P. Mąkosa, Rzeszów 2013
Napiórkowski S.C., Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002.
Pawłowski S., Zasady hierarchii prawd wiary. Studium ekumeniczno-dogmatyczne na podstawie najnowszej myśli teologicznej (1984-2003), Lublin 2004.
Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007.
Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci wczoraj i dziś, w: Rekolekcje dla dzieci, red. W. Przyczyna, Kraków 1996.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji religii w szkołach publicznych (Dz. U. nr 36 z dnia 24 kwietnia 1992 r.) oraz modyfikujące rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i organizowania lekcji religii w szkołach publicznych (Dz. U. nr 67, poz. 753).
Skotarczak J., Rekolekcje szkolne w planie wychowawczym szkoły jako dni duszpastersko-wychowawcze. Uwagi katechety po ośmiu latach doświadczeń, w: Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, red. A. Bałoniak, Poznań 1999.
Sokołowski P., Prawdy wiary, w: Encyklopedia katolicka, t. 16, Porpora – Reptowski, red. E. Gigilewicz, Lublin 2012.
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Szymkowiak R., Bomba w szkole. Poradnik rekolekcjonisty, Kraków 2012.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.
Wrońska H., Możliwości ewangelizacyjne w szkolnym nauczaniu religii, w: Katecheza ewangelizacyjna. Poszukiwanie koncepcji, red. P. Mąkosa, Lublin 2010
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.