Wybrane metody aktywizujące w katechezie
Słowa kluczowe:
katechezaAbstrakt
Szczególne znaczenie dla wspólnoty Kościoła ma katecheza aktywizująca, która pomaga człowiekowi w ukazywaniu sensu życia, dokonywaniu wyborów, a w konsekwencji prowadzi do udoskonalenia życia. Katecheza powinna dokonywać się w procesie wzajemnej komunikacji, nauczyciela i ucznia, uwzględniać cele nauczania i metody. Realizacja celów nauczania w tokukatechezy możliwa jest dzięki zastosowaniuodpowiednich metod nauczania. W procesie katechezy dokonuje się wychowanie w wierze przez systematyczne nauczanie, a tego nie osiągnie się bez zaangażowania podmiotu, bez wykorzystania metod aktywizujących. Znajomość i stosowanie w praktyce różnych metod aktywizujących, m.in. „burzy Szczególne znaczenie dla wspólnoty Kościoła ma katecheza aktywizująca, która pomaga człowiekowi w ukazywaniu sensu życia, dokonywaniu wyborów, a w konsekwencji prowadzi do udoskonalenia życia. Katecheza powinna dokonywać się w procesie wzajemnej komunikacji, nauczyciela i ucznia, uwzględniać cele nauczania i metody. Realizacja celów nauczania w tokukatechezy możliwa jest dzięki zastosowaniuodpowiednich metod nauczania. W procesie katechezy dokonuje się wychowanie w wierze przez systematyczne nauczanie, a tego nie osiągnie się bez zaangażowania podmiotu, bez wykorzystania metod aktywizujących. Znajomość i stosowanie w praktyce różnych metod aktywizujących, m.in. „burzy
Bibliografia
Barciński Z., Opowiadanie na podstawie kluczowych słów, w: Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1999, cz. 2.
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2004.
Długosz A., Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997.
Gałązka E., Metody aktywizujące na katechezie, www.wychowawca.pl.
Gierula J., Metody aktywizujące w katechezie. Wybrane zagadnienia, Kraków 2001.
Irla S., Rola metod aktywizujących w pracy z uczniami na katechezie, w: Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004.
Korgul M. (oprac.), Dydaktyka dla katechetów, Legnica 1997.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1992.
Kulpaczyński S., Wybrane metody i ich możliwości aktywizowania katechezy, www.opoka.org.pl.
Łabendowicz S., Aktywizowanie katechizowanych wybranymi metodami, w: Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997.
Łabendowicz S., Wybrane metody aktywizujące w katechezie, ZFK 8 (2008) nr 3.
Metody aktywizujące w katechezie, http://www.szkolnictwo.pl.
Metody katechetyczne WSD Rzeszów 2008, http://chomikuj.pl.
Nęcka E., Twórcze rozwiązywanie problemów, Kraków 1994.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, cz. 2, Tarnów 2004.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997.
Twórcze metody pracy u uczniem, czyli słów kilka o metodzie meta planu, www.eduforum.pl.
Vademecum Katechety. Metody aktywizujące, pr. zb., pod red. Z. Barcińskiego, Kraków-Lublin 2006.
Wasiak J., P. Duksa, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998.
Wójcik E., Metody aktywizujące stosowane w pracy grupowej w duszpasterstwie, Łódź 1987.
Zbiór metod aktywizujących zebranych i opracowanych przez katechetkę Annę Świst w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Poniatowej, http://www.sp.poniatowa.pl.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.