Kościół i młodzież w ponowoczesności
Słowa kluczowe:
młodzież, kościółAbstrakt
Na początku XXI-go wieku dominuje szkodliwa dla rozwoju człowieka kultura, zwana ponowoczesnością. Ponowoczesność charakteryzuje się skrajnym relatywizmemw odniesieniu niemal do wszystkiego, np. w odniesieniu do kryteriów zdrowia fizycznego (traktowanie bezpłodności jako przejawu „zdrowia reprodukcyjnego” i antykoncepcji jako „leku”!), zdrowia psychicznego, wartości i norm moralnych, a nawet statusu i godności osoby ludzkiej. Ponowoczesność prowadzi do ucieczki od rzeczywistości.Cechą społeczeństwa ponowoczesnego jestambiwalentna postawa wobec myślenia, a także promowanie egoistycznegoindywidualizmu, czyli przyznawanie jednostce absolutnej wartości i uznawanie jej subiektywnych przekonań za jedyne kryterium dobra i zła. Inną, groźną dla wychowania cechą postmodernizmu jest hedonizm. Ponowoczesność promuje „wolność”, która polega na iluzji, że można stworzyć społeczeństwo, w którym wszyscy mają prawa, a nikt nie ma obowiązków.
Bibliografia
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.
Frosini G., Evangelizzare oggi, Bologna 1994, p. 41.
Katechizm Kościoła Katolickiego.
Krűggeler M. (red.), Institution – Organisation –Bewegung. Sozialformen der Religion im Wandel, Opladen 1999.
List Episkopatu Polski przed II Tygodniem Wychowania, 2.09.2012.
Silvestri G., Società complessa e nuove frontiere della profezia critiana, Roma 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.