Wykorzystanie muzyki w katechezie i w liturgii. Wybrane zagadnienia
Słowa kluczowe:
muzyka, katecheza, liturgiaAbstrakt
Muzyka jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Trudno sobie wyobrazić świat bez bogactwa dźwięków instrumentów, rytmu i melodii. Wpływ, jaki wywiera na słuchaczy, doceniały pokolenia. Muzyka od wieków łagodzi obyczaje, pobudza do działania, zagrzewa do walki, wyraża uczucia, porusza emocje. Katecheza i liturgia to przestrzenie, gdzie muzyka i śpiew w istotny sposób oddziałują na ich uczestników. Zastosowanie śpiewu i muzyki w obydwu przypadkach ma swoją specyfikę i wymaga odrębnego podejścia – o ile w przypadku katechezy muzyka i śpiew stanowią dodatkowe narzędzia do realizacji przyjętych zadań i osiągania zamierzonych celów, to w przypadku liturgii ich znaczenie jest o wiele istotniejsze, gdyż ubogacają i uwznioślają przeżywanie Eucharystii. Muzyka liturgiczna ma bowiem swoje korzenie w tradycji Kościoła, od zawsze towarzyszy celebracji liturgicznej (Eucharystii i liturgii brewiarzowej).
Bibliografia
Bilski Ł. Msza święta z udziałem dzieci wyzwaniem dla współczesnej muzykiliturgicznej – spostrzeżenia organisty parafialnego, w: Cantare amantis est,red. W. Hudek, P. Wiśniewski, Lublin 2015.
Blachnicki F., Piosenka religijna a ewangelizacja, „Katecheta” 14 (1970) nr 5.
Czech A., Rola śpiewu w pedagogice personalistycznej w perspektywie antropologii teologicznej, w: Cantare amantis est, red. W. Hudek, P. Wiśniewski, Lublin 2015.
Jan Paweł II, Catechesi tradendae, źródło: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/catechesi.html [dostęp na dzień 23.02.2019 r.].
Kamińska B., Olszta K., Współczesne środki dydaktyczne i ich zastosowanie w działalności dydaktyczno-muzycznej szkolnictwa ogólnokształcącego, https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/3218/Kaminska%20Olszta%20Wspolczesne%20srodki%20dydaktyczne%20i%20ich%20zastosowanie%20w%20dzialalnosci%20dydaktyczno%20muzycznej%20szkolnictwa%20ogolnoksztalcacego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp na dzień: 3.02.2019 r.].
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, wyd. polskie Pallo-tinum, Poznań 2002.
Korgul M., Wybrane aspekty katechezy integralnej w Directorium Catechisticum Generale, w: Perspectiva, Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, Rok I 2002 Nr I.
Kulpaczyński S., Katecheta wobec środków audiowizualnych, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, tom XXV (1978), z. 5.
Łabendowicz S., Aktywizowanie śpiewem i piosenką religijną w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” 3 (2005). Mniejżyński W., Pieśń religijna wkatechezie, „Katecheta” 8 (1964) nr 3.
Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego i wskazania Episkopatu Polski, Poznań 2006.
Pawlak I., Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2002.
Pawlak I., Wychowanie muzyczne a liturgia, „Homo Dei” 42 (1973) nr 3.
Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, źródło: https://edumedia--depot.gei.de/bitstream/handle/11163/1375/779897633_2010_A.pdf?sequence=2 [dostęp na dzień: 23.02.2019 r.].
Sobór Watykański II, Konstytucja o liturgii świętej „Sacrosanctum Concilium”, wyd. polskie Pallotinum, Poznań 2002.
Święta Kongregacja Kultu Bożego, Dyrektorium o Mszach świętych z udziałem dzieci,„Ruch Biblijny i Liturgiczny” 2-3 (1977). Święta Kongregacja Obrzędów, Instrukcja o muzyce w świętej liturgii „Musicam Sacram”, źródło: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kkultu/musicam_sacram_05031967.html [dostęp na dzień 23.02.2019 r.].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.