Współczesne dzieci: pokolenie zagrożone

Autor

  • Marek Dziewiecki

Słowa kluczowe:

zagrożenie, dzieci

Abstrakt

Nie jest obecnie łatwo określić kondycję i cechy współczesnego człowieka, gdyż tematyka ta jest „niepoprawna” politycznie. Oficjalnie bowiem Europa buduje społeczeństwo „idealne” dla wychowania i rozwoju, gdyż oparte na demokracji, tolerancji, dobrobycie i respektowaniu praw człowieka. W tej sytuacji Europejczycy powinni być wyjątkowo dojrzali i szczęśliwi. Badania nad kondycją współczesnego człowieka są nadal podejmowane, jednak realizowane w taki sposób, by ich wyniki były zgodne z oczekiwaniami badaczy i ich sponsorów. Właśnie dlatego współczesne nauki empiryczne o człowieku oparte są głównie na prezentowaniu subiektywnych deklaracji i przekonań badanej grupy społecznej, a nie na zbieraniu danych na temat obiektywnych faktów. Z badań opierających się na subiektywnych deklaracjach wynika, że kondycja współczesnego człowieka, w tym także ludzi młodych, jest zupełnie dobra. Jednak wtedy, gdy analizujemy fakty, a nie deklaracje, obraz zaczyna być niepokojący. Fakty te to m.in. sięganie po alkohol i narkotyki, agresja, przemoc i przestępczość, demoralizacja, gwałtowny wzrost samobójstw wśród nastolatków, nowe uzależnienia (np. od telewizji, Internetu, gier komputerowych), niezdolność wielu młodych ludzi do krytycznego myślenia, do dojrzałej miłości oraz do solidnej pracowitości.

Pobrania

Opublikowane

2012-03-10

Jak cytować

Dziewiecki, Marek. 2012. „Współczesne Dzieci: Pokolenie zagrożone”. Zeszyty Formacji Katechetów 45 (1):16-20. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/506.

Numer

Dział

Formacja ludzka i chrześcijańska

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>