Wychowanie do dialogu w katechezie

Autor

Słowa kluczowe:

wychowanie, katecheza

Abstrakt

Wychowanie do dialogu w katechezie dokonuje się przez prawdziwy dialog z wychowankiem. Tylko na takiej drodze wychowanek otworzy się wobec wychowawcykatechety i da mu się poznać. Jeśli wychowawca jest „człowiekiem monologu” nie nadaje się, aby wychowywał do dialogu. Konieczna jest więc nie tylko atmosfera życzliwości i zaufania do wychowanka, ale również przekonanie, że do prawdy dochodzi się wespół z innymi. Katecheta powinien przyjąć taką postawę dialogiczną, która byłaby w pewnym stopniu odblaskiem dialogu Bożego, a nawet jego kontynuacją, przez co wyraża się szacunek dla wolności każdego człowieka. Katecheza jest spotkaniem ze Słowem Bożym i formą dialogu Boga z człowiekiem. Pomaga wydobyć, określić i rozwiązać jego podstawowe problemy. Dialog w katechezie przyczynia się do kształcenia i rozwoju człowieka. Przy zastosowaniu form dialogowych w katechezie należy brać pod uwagę procesy poznawcze, emocjonalne i wolitywne katechizowanego, dostosowując wybór metod do jego wieku. Aby metody aktywizujące, wprowadzane na katechezie, były skuteczne i przynosiły zamierzone skutki, muszą być spełnione następujące warunki: zaangażowanie prowadzącego, porządek, czyli dyscyplina, dostosowanie metody do grupy uczestników, organizacja przestrzeni, przygotowanie materiałów pomocniczych, odpowiednie gospodarowanie czasem. Jeżeli zostaną spełnione powyższe warunki, dialog jaki zaistnieje między katechetą a uczniami, jak również między samymi uczestnikami katechezy będzie owocny

Bibliografia

Bagrowicz J., Katecheza epoki dialogu, „Ateneum Kapłańskie” 77 (1985) t. 10 nr 455-456.

Barciński Z., Idee przewodnie metodyki aktywizującej, w: Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1998.

Chrostowski W., Rozmowy o dialogu, Warszawa 1996.

Doktór J., Filozofia dialogu Martina Buber, „Życie i Myśl” 30 (1980) nr 6.

Dyrektorium Ogólne o Katechizacji, Poznań 1998, nr 80.

Gała A., Trudności wychowawcze wieku dorastania, w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, red. R. Murawski, Warszawa 1989.

Kamecki F., Przygotowanie katechezy dyskusyjnej, „Katecheta” 16 (1972) nr 2.

Kotlarski A., Jak nawiązać dialog katechetyczny z młodzieżą, „Katecheta” 8 (1964) nr 1.

Łukaszyk R., Dialog, w: Encyklopedia Katolicka, t. 3. Lublin 1985.

Molęda Z., Dialog katechetów z katechizowanymi, w: Dialog katechetów z katechizowanymi, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Paweł VI, Encyklika Ecclesiam Suuam, Rzym 1964, nr 85.

Polak M., Katecheta człowiekiem dialogu, „Katecheta” 46 (2002) nr 11 (282).

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, nr 37.

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.

Tarnowski J., Człowieczeństwo, dialog i komunia, „Ateneum Kapłańskie” 76 (1984) t. 102 nr 449.

Tarnowski J., Dialog metodą wychowania chrześcijańskiego, „Chrześcijanin w Świecie” 22 (1973), z. 2.

Tarnowski J., Dialog w pedagogice współczesnej, „Katecheta” 32 (1988) nr 5.

Tarnowski J., Dialog w wychowaniu, w: Dialog w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Tarnowski J., Dialog z młodymi, „Communio” 3 (1984).

Tarnowski J., Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak” 32 (1980) nr 7.

Tarnowski J., Próby dialogu z młodymi, Katowice 1983.

Wawrzyniak A., Buber Martin, w: Encyklopedia Katolicka, t. 2, Lublin 1985.

Wilk S., Dialog w katechezie, w: Dialog w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Pobrania

Opublikowane

2012-03-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2012. „Wychowanie Do Dialogu W Katechezie”. Zeszyty Formacji Katechetów 45 (1):79-86. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/513.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>