Geneza zła w perspektywie Rdz 3

Autor

  • Dariusz Adamczyk Uniwersytet Przyrodniczy w Krakowie

Słowa kluczowe:

geneza, zło

Abstrakt

Człowiek nie jest w stanie rozwiązać do końca problemu zła. Pozostaje ono tajemnicą. Opowiadanie z Rdz 3 jest próbą wytłumaczenia istnienia zła w świecie. Według tej relacji biblijnej podstawowe źródło zła leży w wolnej decyzji człowieka. Misterium iniquitatis stanowi część tajemnicy wolności. Autor sięga do najgłębszych przyczyn zła. Ukazuje winę człowieka w świetle odpowiedzialności za czyn. Początek zła w świecie zostaje zatem przypisany człowiekowi, a nie Bogu. Dzieło Boże było dobre. Zło weszło przez wolny wybór stworzeń.

Bibliografia

Banaszek A., Pięć pierwszych ksiąg Biblii, Warszawa 2004.

Bołoz W., Ze współczesnej teologii grzechu, „Homo Dei” 2,47 (1978).

Bramorski J., Personalistyczny wymiar grzechu w świetle biblijnej relacji o upadku pierwszych rodziców, „Ateneum Kapłańskie” 1,554 (2001).

Bramorski J., Wyzwalająca moc pokuty chrześcijańskiej, Pelplin 2004.

Buxakowski J., Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998.

Charpentier E., Czytając Stary Testament, Włocławek 1993.

Dubarle A.M., Il peccato originale nella Scrittura, Roma 1968.

Encyklopedia Katolicka, t. 6, red. J. Walkusz, S. Janeczek, S. Wielgus, Lublin 1993.

Fanuli A., Il racconto jahvista della formazione dell’uomo e del suo peccato (Gn 2,4b-3,24), w: Messaggio della Salvezza, Torino 1974.

Fernandez D., El pecado original: mito o realidad?, Valencia 1973.

Flick M., Alszeghy Z., Il peccato originale, Brescia 1972.

Galbiati E., Piazza A., Biblia księga zamknięta?, Warszawa 1971.

Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. 1, Lublin 1972.

Grelot P., Riflessioni sul problema del peccato originale, Brescia 1968.

Grzybek S., Teologia kapłańskiego opisu stworzenia świata (Rdz 1,1-2,4a), w: Początek świata – Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż, Tarnów 1998.

Haag H., Biblische Schöpfungslehreund kirchliche Erbsünde, Stuttgart 1966.

Harrington W.J., Klucz do Biblii, Warszawa 1984.

Jakubiec C., Pradzieje biblijne. Teologia Genesis 1-11, Poznań-Warszawa-Lublin 1968.

Jan Paweł II, Encyklika Dominum et Vivificantem, Rzym 1986.

Jankowski A., Grzech jako historyczna odpowiedź człowieka na odwieczną dobroć Boga, w: Drogi zbawienia. Od Biblii do Soboru, red. B. Przybylski, Poznań-Warszawa-Lublin 1970.

Jankowski A., Horyzonty kosmiczne odkupienia w teologii biblijnej, RBL 19 (1966).

Jarnold E., Teologia del peccato originale, Catania 1972.

Jelonek T., Biblijna historia zbawienia, Kraków 1991.

Jelonek T., Orędzie Starego Testamentu, t. 1, Kraków 1992.

Kijas Z.J., Początki świata i człowieka, Kraków 2004.

Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i świecie (31.05.2004), „L’Osservatore Romano” 11-12 (2005).

Kościelniak K., Zło osobowe w Biblii. Egzegetyczne, historyczne, religioznawcze i kulturowe aspekty demonologii biblijnej, Kraków 2002.

Krenzer F., Taka jest nasza wiara, Paris 1981.

Läpple A., Od egzegezy do katechezy, Warszawa 1986.

Lemański J., Pięcioksiąg dzisiaj, Kielce 2002.

Leonardo Leonardi P., Peccato negazione di amore, Roma 1973.

Ligier L., Péché d’Adam et péché du monde, Paris 1961.

Murphy R.E., Odpowiedzi na 101 pytań o Tor, Kraków 2003.

Papieska Komisja Biblijna, Naród Żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej, Kielce 2002.

Pawłowski Z., Opowiadanie, Bóg i początek. Teologia narracyjna Rdz 1-3, Warszawa 2003.

Peter M., Prehistoria biblijna, Poznań 1994.

Pikor W., Czytamy Stary Testament. Ćwiczenia do wykładów z biblistyki, Kielce 2007.

Pylak B., Tajemnica zła w świetle teologii Soboru Watykańskiego II, w: W nurcie zagadnień posoborowych, t. 3, red. B. Bejze, Warszawa 1969.

Romaniuk K., Krótki zarys historii zbawienia, Warszawa 1987.

Różycki I., Nowa interpretacja dogmatu in sensu recto: Zagadnienie nieśmiertelności w stanie sprawiedliwości pierwotnej, „Analecta Cracoviensia” 5-6 (1973-1974).

Schedl C., Historia Starego Testamentu, t. 1: Starożytny Wschód i prehistoria biblijna, Tuchów 1995.

Schönborn C., Görres A., Spaemann R., Grzech pierworodny w nauczaniu Kościoła Poznań 1997.

Schreiner J., Przez grzech odwraca się człowiek od Boga, „Concilium” 6-10 (1969).

Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon-Dufour, Poznań 1990.

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 2002.

Sulowski J., Czy Adam i Ewa „byli nadzy”?, Łódź 1998.

Synowiec J.S., Na początku. Pradzieje biblijne: Rdz 1,1-11,9, Kraków 1996.

Świerczek E., Na początku stworzenia. Egzegetyczno-teologiczna interpretacja Rdz 1-3, Kraków 1995.

Warszawa 2005.

Warzeszak J., Człowiek w obliczu Boga i pośród stworzenia,

Wojciechowski M., Pochodzenie świata, człowieka, zła. Odpowiedź Biblii, Częstochowa 2005.

Wolff H.W., Zur Thematik der elohistischen Fragmente im Pentateuch, „Evangelische Teologie” 27 (1960).

Wypych S., Księgi historyczne. Pięcioksiąg, w: Wstęp do Starego Testamentu, red. L. Stachowiak, Poznań 1990.

Wypych S., Wybranie i Obietnica (Księga Początków [Rodzaju]), w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 1: Pięcioksiąg, red. J. Frankowski, Warszawa 1987.

Zawiszewski E., Pięcioksiąg i Księgi historyczne. Wstęp szczegółowy. Komentarz do Ks. Rdz 1,1-11,9, Pelplin 1996.

Życiński J., Ewa mitochondrialna czy odwieczna pramatka? Grzech pierworodny w perspektywie antropologii ewolucyjnej, w: Nauka religia dzieje. XII Seminarium w Pastel Gandolfo 5-7 sierpnia 2003: Czas wieczność nieskończoność, red. J.A. Janik, Kraków 2004.

Pobrania

Opublikowane

2011-06-10

Jak cytować

Adamczyk, Dariusz. 2011. „Geneza zła W Perspektywie Rdz 3”. Zeszyty Formacji Katechetów 42 (2):35-42. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/551.

Numer

Dział

Formacja doktrynalno-teologiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 > >>