Współczesne koncepcje pedagogiczne szkoły

Autor

Słowa kluczowe:

szkoła

Abstrakt

Szkoła jako rzeczywistość społeczna jest służebną instytucją wobec rodziny, ma sprzyjać pełnemu rozwojowi ucznia według ich światopoglądu. Chociaż nie jest instytucją preferującą poglądy religijne, to jednak nie może stanowić opozycji do rodziców ani do kultury społeczeństwa, jej tradycji i wiodących wartości, w tym religijnych. Rola rodziców jako społecznych „właścicieli” instytucji edukacyjnych wymaga od nich zaangażowania w kreowanie programu szkolnego, zwłaszcza wychowawczego i profilaktycznego. Podstawowym zadaniem szkolnictwa jest organizowanie oświaty wolnej od ideologizacji i manipulacji, służącej integralnemu rozwojowi wychowanka we wszystkich jego wymiarach ludzkiego życia, w atmosferze respektującej szacunek dla człowieka i jego przekonań światopoglądowo-religijnych.

Bibliografia

„Szkoła dla człowieka” sprzyja spotkaniu z Chrystusem. Jan Paweł II do nauczycieli szkół średnich, 3 XI 1979, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II (1978-1999), Warszawa 2000.

Banach Cz., Edukacja – wartość – szansa. Wybór prac z lat 1995-2001, Kraków 2001.

Botkin J. W., Elmadrja M., M. Malitza, Uczyć się – bez granic, Jak zewrzeć lukę ludzką?, Warszawa 1982.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. I, Lublin-Kielce 2006.

Chrobak S., Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Warszawa 1999.

Chrobak S., Szkoła i uniwersytet: formacja kulturalna i zawodowa, „Horyzonty wiary” 2000, nr 1.

Delors J. (red.), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, Warszawa 1998.

DWCH 1, 5.

Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.

Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002.

Faure E. i inni, Uczyć się, aby być, Warszawa 1975.

Gutek G. L., Filozofia dla pedagogów, Gdańsk 2007.

Kawecki I., Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Kraków 2003.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1996.

Kupisiewicz Cz., Rzecz o kształceniu. Wybór rozpraw i artykułów, Radom 1999.

Lewowicki T., Przemiany oświaty – lata 1989-1997– kolejny etap pozornych reform czy uzdrawiające przesilenie?, w: O przemianach w edukacji, red. T. Lewowicki, A. Zając, t. 1, Rzeszów 1998.

Milerski B., B. Śliwerski (red.), Leksykon PWN. Pedagogika, Warszawa 2000.

Nanni C., Educazione e scienze dell’educazione, Roma 1984.

Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia, Warszawa 1997.

Nowak M., Koncepcja szkoły i jej zadania we współczesnej myśli pedagogicznej, w: Szkoła – Nauczyciel – Uczeń, red. T. Kukołowicz, Stalowa Wola 1992.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.

Sochoń J., Ponowoczesne losy religii, Warszawa 2004.

Szymański M. J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w latach dziewięć-dziesiątych, Kraków 2001.

Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

Urbański S., Pedagogia Jana Pawła II, „Zarządzanie i Edukacja” 2001, nr 25.

von Schoenebeck H., Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 1994.

Pobrania

Opublikowane

2010-12-10

Jak cytować

Maj, Adam. 2010. „Współczesne Koncepcje Pedagogiczne szkoły”. Zeszyty Formacji Katechetów 40 (4):37-45. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/583.

Numer

Dział

Formacja psychologiczno-pedagogiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>