Pedagogika czasu wolnego a religijność i patriotyzm młodzieży

Autor

  • Marian Włosiński

Słowa kluczowe:

Pedagogika, religijność, patriotyzm, młodzież

Abstrakt

Czas wolny, to jedno z podstawowych pojęć w pedagogice społecznej, określające zakres i jakość spożytkowania przez człowieka czasu, jaki ma on do wyłącznej dyspozycji, jest to zatem czas, jaki pozostaje osobie do swobodnej dyspozycji po wykonaniu przez nią czynności czy zadań koniecznych i obowiązkowych. Pedagogika czasu wolnego jest jednym z elementów składowych pedagogiki jako nauki o wychowaniu. Aby nauczyć siebie lub kogoś wypełnienia czasu wolnego pożytecznymi czynnościami, czynności te muszą być uświadomione w pełni i całkowicie, potrzeby rozpoznane, opracowana koncepcja i metodyka ich nauczania. Wskazuje to na celowośćrozwijania teorii pedagogiki czasu wolnego jako dyscypliny naukowej. Termin „pedagogika czasu wolnego” oznacza planowe działanie wychowawcze zmierzające do umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu wolnego. Ważne jest zwiększenie nacisku na edukację wczesnoszkolną i szkolną w zakresie obrzędowości świąt i postaw patriotycznych zachowań oraz pedagogiki czasu wolnego w aspekcie wychowawczym.

Bibliografia

Bieľak J., Posolstvo Jána Pavla II. z Levoče, w: W pedagogicznej służbie narodów, Wyd. WSHE, Włocławek 2009.

Bieľak J., Relacje pomiędzy społeczeństwem i rodziną chrześcijańską, w: Wiedza w służbie dobra człowieka, Wyd. WSHE, Włocławek 2010.

Doroszewski W. (pod red.) Słownik języka polskiego, Warszawa 1966, PWN, t. VIII.

Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.

http://ekai.pl (04.07.2010).

Korzekwa M., Patriota i obywatel, „Zeszyty Formacji Katechetów” nr 3 (2010).

Kotradyová K., Vplyv spoločenského vývoja na rómsku rodinu, w: Wiedza w służbie dobra człowieka, Wyd. WSHE, Włocławek 2010.

Linde M. S. B., Słownik języka polskiego, Warszawa 1954, PWN, t. IV.

Łabendowicz S., Formacja intelektualna i dydaktyczna katechetów, w: Wiedza w służbie dobra człowieka, Wyd. WSHE, Włocławek 2010.

Łabendowicz S., Wychowanie do miłości społecznej na katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” nr 3 (2010).

Pedagogika. Leksykon PWN, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Pełka L., Polski rok obrzędowy. Tradycje i współczesność, Warszawa 1980.

Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2004.

Piórkowski D., Pustynia i czas wolny, http://www.mateusz.pl (15.07.2010).

Poniatowski Z., Treść wierzeń religijnych, Warszawa 1965.

Witraże w strasburskiej katedrze, http://ekai.pl (14.07.2010).

Włosiński M., Etyczne wartości Biblii źródłem przepowiadania, „Zeszyty Formacji Katechetów” nr 1 (2008).

Włosiński M., Świat wartości, Wyd. WSHE, Włocławek 2009.

Żygulski K., Święto i kultura. Święta dawne i nowe. Rozważania socjologa, Warszawa 1981.

Pobrania

Opublikowane

2010-12-10

Jak cytować

Włosiński, Marian. 2010. „Pedagogika Czasu Wolnego a religijność I Patriotyzm młodzieży”. Zeszyty Formacji Katechetów 40 (4):45-52. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/584.

Numer

Dział

Formacja psychologiczno-pedagogiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>