Pedagogia humanizmu transcendentalnego

Autor

  • Marian Włosiński

Słowa kluczowe:

humanizm, pedagogia

Abstrakt

Edukacja musi być rozumiana jako dążenie do pełnego i harmonijnego rozwoju osoby, kształtowanie teologicznej dojrzałej świadomości moralnej, która pozwoli rozpoznawać dobro i odpowiednio postępować. Dzięki jedności procesu wychowawczego osobowość i życie młodego człowieka stają się coraz bardziej spójne. Jan Paweł II zdecydowanie podkreślał, że punktem wyjścia prawdziwej edukacji musi być prawda o człowieku, uznanie jego godności i jego transcendentnego powołania. Benedykt XVI z naciskiem podkreśla, że miłość winna być przeżywana w prawdzie, w zgodzie z Bożym Objawieniem, zasadami i prawami zeń wynikającymi. Humanizm głosi wizję społeczeństwa skupioną wokół człowieka i jego niezbywalnych praw, wokół wartości sprawiedliwości i pokoju, wokół prawidłowych relacji między jednostkami, społeczeństwem i państwem, kierujących się logiką solidarności i pomocniczości.

Bibliografia

„L’Osservatore Romano”, wyd. polskie, 11-12 (2004).

Chałas K., Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom, Wyd. Jedność 2007.

http://ekai.pl/wydarzenia/raport, (z dn. 07.07.2009).

Jan Paweł II, Pokój i młodzi idą razem, XVIII Światowy Dzień Pokoju – 01.01.1985, w: Libreria Edi-trice Vaticana, Citta del Vaticano 1984 .

Jan Paweł II, Wolność religijna warunkiem pokojowego współżycia, XXI Światowy Dzień Pokoju – 01.01. 1988, Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano 1987.

Jehle E., Gebetserziehung, Lexikon der Pedägogik der Gegenwart, Freiburg im Breisgau 1930.

José Luis Illanesa, Ante Dios y en el mundo. Apuntes para una teología del trabajo, Pampeluna 1997.

Kamiński S., Nauka i metoda, Lublin 1992.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Nowak M., T. Ożóg, A. Rynio, W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003.

Ruiz F., Le vie dello Spirito, Bologna 1999.

Rynio A., Wychowanie w ujęciu Jana Pawia II – wybrane zagadnienia teoretyczne, w: Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II, red. K. Chałas, Wyd. Jedność 2007.

Trzecia podróż Jana Pawła II do Polski, „L’Osservatore Romano”, wyd. polskie, nr specjalny, 1987.

Włosiński M ., Etický hodnotový systém v krajinách sveta podľa Sociálnej náuky Cirkvi v učení pápeža Jána Pavla II, w: Nové aspekty v sociálnej práci II, Wyd. Katolícka univerzita v Ružomberku 2010.

Włosiński M., Świat wartości, Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2009.

Włosiński M., Znamiona etyki wychowawczej, Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2009.

Pobrania

Opublikowane

2010-09-10

Jak cytować

Włosiński, Marian. 2010. „Pedagogia Humanizmu Transcendentalnego”. Zeszyty Formacji Katechetów 39 (3):25-32. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/602.

Numer

Dział

Formacja doktrynalno-teologiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>