Metody twórczego poszukiwania w katechezie
Słowa kluczowe:
katecheza, kreatywnośćAbstrakt
Aktywność to zdolność do działania, do podejmowania inicjatywy, czynny udział w czymś. Do metod pracy zespołowej w katechezie należą m.in.: metoda poszukiwania w grupach oraz metoda pracy zespołami kierowanymi. Przez „poszukiwanie w grupach” rozumiemy metodę, za pomocą której wszyscy uczniowie, podzieleni na grupy, pod kierunkiem katechety dążą do wypracowania lub pogłębienia określonych treści. Natomiast celem metody „pracy zespołami kierowanymi” jest włączenie do katechezy wszystkich uczestników spotkania, tak aby każdy mógł przewodniczyć w grupie i podejmować zadania wyznaczone przez katechetę.
Bibliografia
Bagrowicz J., Metoda problemowa w katechezie, CTh 43 (1973) f. 1.
Bagrowicz J., Metoda problemowa w katechezie, CTh 43 (1973) z. 1.
Dewey J., How we Think, Lexington 1933.
Henschke S.E., Struktura lekcji problemowej we współczesnym systemie dydaktycznym, CTh 45 (1975) z. 3.
Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.
Kubik W. W., Zasadnicze akcenty dydaktyczne, w: Podręcznik metodyczny do Katechizmu Religii Katolickiej, cz. III, red. J. Charytański, W. Kubik, Warszawa 1980.
Kubik W., Katecheza metodą problemową, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.
Kubik W., Propozycje dydaktyczne, w: Podręcznik metodyczny do Katechizmu Religii Katolickiej, red. J. Charatyński, W. Kubik, cz. I, Warszawa 1982.
Kulpaczyński S., Formy aktywizacji katechezy, RTK 29 (1982) z. 6.
Lis R., Zagadnienia z katechetyki formalnej, Lublin 1991.
Łabendowicz S., Aktywizowanie katechizowanych wybranymi metodami, w: Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997.
Majewski M., Antropologiczna koncepcja katechezy, Kraków 1995.
Nęcka E., Twórcze rozwiązywanie problemów, Kraków 1994.
Obara M., Ważniejsze zasady nauczania problemowego, „Dydaktyka Szkoły Wyższej” 9 (1976).
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.
Osewska E., Odmiany i techniki dyskusji dydaktycznej, w: Aktywizacja w katechezie – Szansa czy zagrożenie?, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2002.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katecheza, cz. II, red. J. Stala, Tarnów 2004.
Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Warszawa 1974.
Spławski A., Zagadnienia metodyczne w katechezie młodzieżowej, w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, red. R. Murawski, Warszawa 1998.
Szmidt K., Porządek i przygoda. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa 1996.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997.
Śnieżyński, Efektywność kształcenia, Kraków 1992.
Tarnowski J., W poszukiwaniu nowej metody, Kat 5 (1961).
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.