Wychowanie moralne chłopców
Słowa kluczowe:
wychowanie, moralność, chłopcyAbstrakt
Sfera moralna to najważniejszy przejaw ludzkiej inteligencji. To bowiem ten rodzaj inteligencji, który pomaga nam odróżniać te nasze zachowania i relacje z innymi ludźmi, które prowadzą do świętości i radości od tych zachowań i więzi, które prowadzą do krzywd i cierpienia. Wrażliwość moralna to odróżnianie szczęścia od nieszczęścia, błogosławieństwa od przekleństwa. To mądrość, która dosłownie ratuje nam życie. Wyjaśnianie tej prawdy chłopcom to podstawa wychowania moralnego. Dzięki temu rozumieją oni, że moralność to nie coś narzucanego przez rodziców czy Boga, ani niepotrzebne ograniczanie wolności, lecz warunek szczęśliwego życia. Dojrzałość moralną osiągają ci chłopcy, którzy wiedzą, jaki zysk przynosi im respektowanie poszczególnych przykazań Dekalogu i przed jaką krzywdą czy cierpieniem ich chroni. Wychowanie moralne osiąga swoją pełnię wtedy, gdy dany chłopiec uczy się dojrzale kochać i gdy już wie, że szczęśliwi są jedynie ci ludzie, którzy kochają w sposób wierny, ofiarny i odpowiedzialny.
Bibliografia
W. Cichocki, Wartości. Człowiek. Wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Wydawnictwo UJ. Kraków 1996.
M. Dziewiecki, Inteligencja moralna, w: Studia nad Rodziną, nr 18-19/2006, s. 189-194.
M. Dziewiecki, Od urwisa do bohatera. Wychowanie moralne, duchowe i religijne chłopców, eSPe, Kraków 2013.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.