Bierzmowanie – zwieńczenie czy początek drogi?
Słowa kluczowe:
sakrament bierzmowania, młodzież, wychowanieAbstrakt
Istotnym zadaniem pastoralnym i pedagogicznym jest nie tylko przygotowanie do sakramentu bierzmowania, lecz także kontynuowanie formacji młodzieży po przyjęciu sakramentu. Bierzmowanie jest jakimś końcem przygotowania, uwarunkowanym wiedzą, wiarą i chrześcijańską postawą młodzieży. W tym znaczeniu jest ukoronowaniem przygotowania do bierzmowania oraz dotychczasowej drogi życia młodzieży. Ale zarazem jest nowym początkiem życia w Duchu Świętym, którego młodzi otrzymują w sakramencie bierzmowania. W Polsce opracowano oficjalne i nieformalne sposoby przygotowani młodzieży do bierzmowania, które na ogół dobrze funkcjonują. Lecz otwartym problemem jest opracowanie i realizacja formacji młodzieży, zwłaszcza w parafii, po przyjęciu sakramentu jako nowy początek drogi życia. Program, który może każdy ksiądz i katecheta przygotować, powinien łączyć wymiar teologiczny (pastoralny) i wychowawczy, a przejawiać się w zaangażowanej formie aktywności młodych, według ich preferencji osobistych i społecznych. Zatem konieczna jest aktywność innowacyjna duszpasterzy i katechetów, którzy pomogą młodzieży, aby przyjęcie przez nią sakramentu bierzmowania nie było pożegnaniem z Kościołem, ale początkiem pięknej drogi życia w Duchu Świętym.
Bibliografia
Ustawa Prawo oświatowe z 14 XII 2016 r., Dz. U. 2017, poz. 59 z póź. zm., art. 18.
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Wróbel J., Życie – wartość życia, w: red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, Radom 2005.
Franciszek, Audiencja ogólna, 29 I 2014 r., www. opoka.org.pl (20.02.2018).
Jan Paweł II, List do rodzin, 2 II 1994 r..
Melosik Z., Globalny nastolatek. (Re)konstrukcje tożsamości w ponowoczesnym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2003, nr 3.
Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Perspektywa socjologiczna, w: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański, Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce 2009.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, UNESCO, 2 VI 1980, w: Nauczanie Papieskie, t. III, Poznań-Warszawa 1985.
Ostrowska U., Wartość, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
M. Buk-Cegiełka, Warstwy rozwojowe człowieka, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej.
Maj A., Religia, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej.
Fr. Blachnicki, Charyzmat i wierność, Carlsberg 1985.
Jan Paweł II, Prawdziwy wychowawca rozumie młodych ludzi, Turyn, 13 IV 1980 r., w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II(1978-1999), Warszawa 2000.
http://episkopat.pl// (20.02.2018).
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/ (20.02.2018).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.