Wybrane narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu religii
Słowa kluczowe:
TIK, katecheza, nauczanie zdalne, Bóg, wychowanie, religiaAbstrakt
Korzystanie z TIK ma ogromne znaczenie dla edukacji religijnej w dzisiejszych cza-sach. Nauczanie zdalne wymusza na nauczycielach wszystkich przedmiotów zwiększenie kompetencji technologii informatyczno- komunikacyjnej. W artykule przedstawione zostały wybrane narzędzia pomocne w prowadzeniu lekcji zdalnych takie jak: genial.ly, wordwall.net, LearningApps, kahoot, zoom.us. Narzędzia te mają pomóc w tworzeniu całego pro-cesu lekcyjnego, pomóc w przyswojeniu wiedzy w atrakcyjny sposób. Wybór narzędzi podyktowany był ich popularnością wśród katechetów, a także możliwością darmowego z nich korzystania.
Bibliografia
Budzoń D., Media, multimedia. Szanse i zagrożenia, http://www.edukator.org.pl/2003a/media/ pokaz.pps (dostęp: 25.04.2020).
Danieluk M., TIK w pigułce. Narzędziownik nauczyciela, Poznań 2019.
Dillenbourg P., The Evolution of Research on Digital Education, „International Journal of Artificial Intelligence in Education”26,544–560 (2016), https://doi.org/10.1007/s40593-016-0106-z(dostęp: 24.04.2020).
Kongergacja ds. Duchowieństwa, Ogólna Instrukcja Katechetyczna, 1971 r.
Kuczwał D., Internet w duszpasterstwie Kościoła Katolickiego, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” Rok IX, 2010 nr 1.
Łabendowicz S., Multimedialne pomoce dydaktyczne w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” 3/2013.
Łabendowicz S., Techniki multimedialne w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” 4/2014.
Mąkosa P., Advantages and disadvantages of digital education, „Biuletyn Edukacji Medialnej” 2/2013.
Mąkosa P., Mass media narzędziem, czy środkiem katechezy, w: Kiciński A. (red.), Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, Poznań 2007.
Mąkosa P., Nauczanie religii wobec cyfryzacji polskiej szkoły, „Roczniki Teologiczne”, Tom XLI, zeszyt 11, 2014.
Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, dostęp: https://ose.gov.pl/czym-jest-ose (25.04.2020).
Pitler H., Hubbell E. R., Kuhn M., Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa 2015.
Plebańska M., Potencjał technologii cyfrowej, w: Pyżalski J. (red.) Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa 2020.
Społeczeństwo Informacyjne w Polsce, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i--technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-infor-macyjne-w-polsce-w-2019-roku,2,9.html (dostęp: 25.04.2020).
STRONY INTERNETOWE
Aplikacja Genial.ly, https://app.genial.ly/ (dostęp: 20.03.2020).
Aplikacja Kahoot , https://kahoot.com/schools-u/ (dostęp: 07.04.2020).
Aplikacja LearningApps, https://learningapps.org/ (dostęp: 20.03.2020).
Aplikacja Wordwall, https://wordwall.net/ (dostęp: 20.03.2020).
Aplikacja Zoom.us, https://zoom.us/ (dostęp: 07.04.2020).
Dominikanie, https://dominikanie.pl/ (dostęp: 30.04.2020).
Katecheza z Pomysłem, https://www.facebook.com/groups/katechezazpomyslem/ (dostęp: 17.03.2020).
Katolicka Agencja Informacyjna, https://ekai.pl/ (dostęp: 30.04.2020).
Komisja Wychowania Katolickiego, https://katecheza.episkopat.pl/ (dostęp: 30.04.2020).
Przystań Pelplin, https://przystanpelplin.pl/ (dostęp: 30.04.2020).
Strona Stolicy Świętej, http://www.vatican.va (dostęp: 30.04.2020).
Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, https://www.katechizmy.com.pl/ (dostęp: 25.04.2020).
Wydawnictwo Jedność, https://www.jednosc.com.pl/strefakatechety/zdalne-lekcje-religii(dostęp: 25.04.2020).
Wydawnictwo Św. Wojciecha, https://www.swietywojciech.pl/Strefa-katechety/Aktualnosci/Multibooki-sp-kl-1-8-materialy-do-pobrania (dostęp: 25.04.2020).
Wydział Katechetyczny Archidiecezji Krakowskiej, https://katecheza.diecezja.pl (dostęp: 30.04.2020).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.