Praca z dzieckiem z ADHD na lekcjach religii
Słowa kluczowe:
uczeń, ADHD, lekcja religii, nauczyciel religii, praca dydaktyczno-wychowawczaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki pracy z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) na lekcjach religii w szkole. ADHD to jedno z najczęstszych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania o podłożu neurobiologicznym występującym udzieci i młodzieży. Z badań epidemiologicznych wynika, że średnie rozpowszechnienie ADHD u osób poniżej 18 roku życia wynosi około 5%. W praktyce oznacza to, że w klasie złożonej z 30 uczniów dwoje z nich ma ADHD. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi –z powodu przejawianych trudności w funkcjonowaniu w sferze poznawczej, społecznej i emocjonalnej –stanowią ogromne wyzwanie dla każdego nauczyciela, w tym również nauczyciela religii. W związku z tym edukatorzy powinni zaznajomić się z podstawowymi zasadami pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi z ADHD oraz obowiązkowo stosować je w trakcie prowadzonych przez siebie lekcji.
Bibliografia
Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010.
Baranowska W., Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym, [w:] ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.
Baranowska W., Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD, w: ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.
Biegajczyk B., Można pracować z dzieckiem z ADHD!, „Nowa Szkoła”, 2005 nr 7.
Bobik B., Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010 nr 5.
Green C., Chee K., Zrozumieć ADHD, tłum. K. Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011.
Hallowell E., Ratey J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, tłum. I. Sowa, Poznań 2004.
Hanć T., Dzieciństwo i dorastanie z ADHD, Kraków 2009.
Jerzak M., Kołakowski A., Czym jest ADHD?, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Jerzak M., Kołakowski A., Praca z dzieckiem z ADHD w szkole i poza nią, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Kamińska M., Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu, Gdańsk 2010.
Neuhaus C., Dziecko nadpobudliwe. Jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązanie, Warszawa 2005.
Paszkiewicz A., Funkcjonowanie dzieci z ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011 nr 1.
Pawlak P., Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo, Kraków 2013.
Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Poznań 1996.
Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2010.
Wasiński D., Problem akceptacji dzieci z ADHD, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.