Praca z dzieckiem z ADHD na lekcjach religii

Autor

  • Aneta Baranowska

Słowa kluczowe:

uczeń, ADHD, lekcja religii, nauczyciel religii, praca dydaktyczno-wychowawcza

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki pracy z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) na lekcjach religii w szkole. ADHD to jedno z najczęstszych zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania o podłożu neurobiologicznym występującym udzieci i młodzieży. Z badań epidemiologicznych wynika, że średnie rozpowszechnienie ADHD u osób poniżej 18 roku życia wynosi około 5%. W praktyce oznacza to, że w klasie złożonej z 30 uczniów dwoje z nich ma ADHD. Dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi –z powodu przejawianych trudności w funkcjonowaniu w sferze poznawczej, społecznej i emocjonalnej –stanowią ogromne wyzwanie dla każdego nauczyciela, w tym również nauczyciela religii. W związku z tym edukatorzy powinni zaznajomić się z podstawowymi zasadami pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi z ADHD oraz obowiązkowo stosować je w trakcie prowadzonych przez siebie lekcji.

Bibliografia

Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010.

Baranowska W., Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym, [w:] ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.

Baranowska W., Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD, w: ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.

Biegajczyk B., Można pracować z dzieckiem z ADHD!, „Nowa Szkoła”, 2005 nr 7.

Bobik B., Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010 nr 5.

Green C., Chee K., Zrozumieć ADHD, tłum. K. Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011.

Hallowell E., Ratey J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, tłum. I. Sowa, Poznań 2004.

Hanć T., Dzieciństwo i dorastanie z ADHD, Kraków 2009.

Jerzak M., Kołakowski A., Czym jest ADHD?, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Jerzak M., Kołakowski A., Praca z dzieckiem z ADHD w szkole i poza nią, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Kamińska M., Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu, Gdańsk 2010.

Neuhaus C., Dziecko nadpobudliwe. Jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązanie, Warszawa 2005.

Paszkiewicz A., Funkcjonowanie dzieci z ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011 nr 1.

Pawlak P., Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo, Kraków 2013.

Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Poznań 1996.

Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2010.

Wasiński D., Problem akceptacji dzieci z ADHD, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Pobrania

Opublikowane

2016-09-10

Jak cytować

Baranowska, Aneta. 2016. „Praca Z Dzieckiem Z ADHD Na Lekcjach Religii”. Zeszyty Formacji Katechetów 62 (2):117-23. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/232.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna