Man as the highest value
Keywords:
human, anthropology, valuesAbstract
It is currently fashionable to say that the highest values are human rights, freedom, tolerance, acceptance, diversity and inclusiveness. In fact, a man is the greatest value, and everything else takes on value to the extent that it serves a man in discovering the meaning of life, in development and achieving positive goals. The two most important values that help people develop and protect them from harm are love and truth. The aim of education is to help the pupil to accept with love the truth about himself and about his unconditional value, and not to absolutize any truths that are secondary to the basic values.
References
Brezinka W., Erziehen in der Gegenwart, Bonn 1991.
Brezinka W., Erziehung in einer wertunsicheren Gesellschaft, Basel 1993.
de Saint-Exupéry A., Ziemia, planeta ludzi, Warszawa 1993.
Dziewiecki M., Młodzi pytają o miłość, rodzinę i wychowanie, Salwator, Kraków 2008.
Dziewiecki M., Odrzucanie norm moralnych i wartości duchowych. Analiza przyczyn i skutków, w: Katecheta, nr 6 (2001).
Dziewiecki M., Odrzucenie norm moralnych i wartości duchowych, w: V. Kmiecik (red.), Od konfrontacji do dialogu, Lublin 2003.
Dziewiecki M., Studium o wolności, w: M. Urbańska (red.), Wolność i wychowanie, Tarnów 2011.
Dziewiecki M., Wolność a wychowanie, w: S. Łabendowicz (red.), Kształtowanie duchowości nauczyciela, Radom 2003.
Dziewiecki M., Wolność jako istota człowieka, w: Zeszyty Formacji Katechetów, nr 4/2011, s. 9-25.
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Jedność, Kielce 2002.
Koslowski P., Die postmoderne Kultur, Monachium 1987.
Schockenhoff W., Zur Lüge verdammt, Freiburg 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 The Journals of Catechetical Formation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.