Man as the highest value

Authors

Keywords:

human, anthropology, values

Abstract

It is currently fashionable to say that the highest values are human rights, freedom, tolerance, acceptance, diversity and inclusiveness. In fact, a man is the greatest value, and everything else takes on value to the extent that it serves a man in discovering the meaning of life, in development and achieving positive goals. The two most important values that help people develop and protect them from harm are love and truth. The aim of education is to help the pupil to accept with love the truth about himself and about his unconditional value, and not to absolutize any truths that are secondary to the basic values.

References

Brezinka W., Erziehen in der Gegenwart, Bonn 1991.

Brezinka W., Erziehung in einer wertunsicheren Gesellschaft, Basel 1993.

de Saint-Exupéry A., Ziemia, planeta ludzi, Warszawa 1993.

Dziewiecki M., Młodzi pytają o miłość, rodzinę i wychowanie, Salwator, Kraków 2008.

Dziewiecki M., Odrzucanie norm moralnych i wartości duchowych. Analiza przyczyn i skutków, w: Katecheta, nr 6 (2001).

Dziewiecki M., Odrzucenie norm moralnych i wartości duchowych, w: V. Kmiecik (red.), Od konfrontacji do dialogu, Lublin 2003.

Dziewiecki M., Studium o wolności, w: M. Urbańska (red.), Wolność i wychowanie, Tarnów 2011.

Dziewiecki M., Wolność a wychowanie, w: S. Łabendowicz (red.), Kształtowanie duchowości nauczyciela, Radom 2003.

Dziewiecki M., Wolność jako istota człowieka, w: Zeszyty Formacji Katechetów, nr 4/2011, s. 9-25.

Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Jedność, Kielce 2002.

Koslowski P., Die postmoderne Kultur, Monachium 1987.

Schockenhoff W., Zur Lüge verdammt, Freiburg 2000.

Published

2021-06-30

How to Cite

Dziewiecki, Marek. 2021. “Man As the Highest Value”. The Journals of Catechetical Formation 81 (1):5-15. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1318.