"Kluczowe kierunki działań katechety we współczesnej szkole wielkomiejskiej". Refleksje na kanwie własnych doświadczeń

Autor

  • Artur Łyczek

Słowa kluczowe:

katecheta, katecheza, lekcja religii, szkoła wielkomiejska

Abstrakt

Katecheta pracujący w szkole, szczególnie w wielkim mieście, musi stawić czoła nowym, niełatwym wyzwaniom. W artykule ukazano znaczenie katechezy szkolnej, a przede wszystkim szerzej podjęto kwestię kluczowych kierunków działań, które powinien podjąć katecheta, by dostosować prowadzone lekcje religii do współczesnych uwarunkowań. Autor od wielu lat jest katechetą w Warszawie. Na kanwie własnych doświadczeń i wniosków płynących z dyskusji z innymi nauczycielami religii przedstawia refleksje na temat kierunków odnowy katechezy szkolnej, zwłaszcza w środowisku wielkomiejskim.

Bibliografia

Canizares A., Preewangelizacja, w: Słownik katechetyczny, red. J. Gevaert, K. Misiaszek, Warszawa 2007, s. 740.

Chałupniak R., W poszukiwaniu nowego modelu katechezy, „Katecheta” 2010, nr 7/8, s. 19-25.

Dziekoński S., Wychowanie moralne w katechezie, w: Katechetyka materialna: praca zbiorowa, red. J. Stala, Tarnów 2002, s. 135-193.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Watykan, 24 listopada 2013.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach „Catechesi Tradendae”, Watykan, 16 października 1979.

Kiciński A., Rozwój Dyrektoriów katechetycznych po Soborze Watykańskim II (1971-1997-2020), „Roczniki Teologiczne” (67) 2020, z. 11, s. 5-27.

Kita M., Ewangelia w szkole, „ZNAK” 2000, nr 9, s. 68-75.

Ks. prof. Tomasik o postulatach KO ws. lekcji religii: ich celem jest zmarginalizowanie przedmiotu, www.ekai.pl/ks-prof-tomasik-o-postulatach-ko-ws-lekcji-religii-ich-celem-jestzmarginalizowanie-przedmiotu/ dostęp: 20.01.2024.

Łabendowicz S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom 1994, s. 146-169.

Łuczak H., Katecheta − sługa Słowa, Kraków-Ląd 1991.

Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością, Lublin 1995.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.

Misiaszek K., Potrzeby i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania religii w szkole, https://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/km-ewangelizacja-szk, dostęp 20.01.2024.

Nycz K., Katecheza a parafia, w: Poznać Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2001/2002, red. P. Kurzela, R. Kępny, A. Liskowacka, Katowice 2001, s. 232-246.

Osial W., Dyrektorium ogólne o katechizacji a Katechizm Kościoła Katolickiego, „Studia Katechetyczne” 2017, vol. 13, s. 35-50.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Direttorio per la Catechesi, Libreria Editrice Vaticana, Vaticano 2020. Wyd. pol. Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Solak A., Sytuacja wychowawcza szkoły w kontekście katechezy, w: Katecheza wobec wyzwań współczesności, red. R. Czekalski, Płock 2001, s. 119-130.

Wywiad: „Deus Vult: Katecheza” z dnia 14 czerwca 2020 roku, https://www.youtube.com/watch?v=_Ev3hOWHR8s, dostęp 20.01.2024.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-20

Jak cytować

Łyczek, Artur. 2023. „«Kluczowe Kierunki działań Katechety We współczesnej Szkole wielkomiejskiej». Refleksje Na Kanwie własnych doświadczeń”. Zeszyty Formacji Katechetów 92 (4):12-18. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1432.