"Kluczowe kierunki działań katechety we współczesnej szkole wielkomiejskiej". Refleksje na kanwie własnych doświadczeń
Słowa kluczowe:
katecheta, katecheza, lekcja religii, szkoła wielkomiejskaAbstrakt
Katecheta pracujący w szkole, szczególnie w wielkim mieście, musi stawić czoła nowym, niełatwym wyzwaniom. W artykule ukazano znaczenie katechezy szkolnej, a przede wszystkim szerzej podjęto kwestię kluczowych kierunków działań, które powinien podjąć katecheta, by dostosować prowadzone lekcje religii do współczesnych uwarunkowań. Autor od wielu lat jest katechetą w Warszawie. Na kanwie własnych doświadczeń i wniosków płynących z dyskusji z innymi nauczycielami religii przedstawia refleksje na temat kierunków odnowy katechezy szkolnej, zwłaszcza w środowisku wielkomiejskim.
Bibliografia
Canizares A., Preewangelizacja, w: Słownik katechetyczny, red. J. Gevaert, K. Misiaszek, Warszawa 2007, s. 740.
Chałupniak R., W poszukiwaniu nowego modelu katechezy, „Katecheta” 2010, nr 7/8, s. 19-25.
Dziekoński S., Wychowanie moralne w katechezie, w: Katechetyka materialna: praca zbiorowa, red. J. Stala, Tarnów 2002, s. 135-193.
Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Watykan, 24 listopada 2013.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach „Catechesi Tradendae”, Watykan, 16 października 1979.
Kiciński A., Rozwój Dyrektoriów katechetycznych po Soborze Watykańskim II (1971-1997-2020), „Roczniki Teologiczne” (67) 2020, z. 11, s. 5-27.
Kita M., Ewangelia w szkole, „ZNAK” 2000, nr 9, s. 68-75.
Ks. prof. Tomasik o postulatach KO ws. lekcji religii: ich celem jest zmarginalizowanie przedmiotu, www.ekai.pl/ks-prof-tomasik-o-postulatach-ko-ws-lekcji-religii-ich-celem-jestzmarginalizowanie-przedmiotu/ dostęp: 20.01.2024.
Łabendowicz S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom 1994, s. 146-169.
Łuczak H., Katecheta − sługa Słowa, Kraków-Ląd 1991.
Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością, Lublin 1995.
Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.
Misiaszek K., Potrzeby i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania religii w szkole, https://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/km-ewangelizacja-szk, dostęp 20.01.2024.
Nycz K., Katecheza a parafia, w: Poznać Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2001/2002, red. P. Kurzela, R. Kępny, A. Liskowacka, Katowice 2001, s. 232-246.
Osial W., Dyrektorium ogólne o katechizacji a Katechizm Kościoła Katolickiego, „Studia Katechetyczne” 2017, vol. 13, s. 35-50.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Direttorio per la Catechesi, Libreria Editrice Vaticana, Vaticano 2020. Wyd. pol. Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Solak A., Sytuacja wychowawcza szkoły w kontekście katechezy, w: Katecheza wobec wyzwań współczesności, red. R. Czekalski, Płock 2001, s. 119-130.
Wywiad: „Deus Vult: Katecheza” z dnia 14 czerwca 2020 roku, https://www.youtube.com/watch?v=_Ev3hOWHR8s, dostęp 20.01.2024.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.