“Key directions of the religion teacher’s activities in the contemporary metropolitan school”. Reflections based on a personal experience

Authors

  • Arthur Łyczek

Keywords:

religion teacher, catechesis, religion lesson, big-city school

Abstract

A catechist working in a school, especially in a big city, has to face new and difficult challenges. The article shows the importance of school catechesis and, above all, more broadly addresses the issue of the key courses of action that a religion teacher should take in order to adapt religion lessons to modern conditions. The author has been a religion teacher in Warsaw for many years. On the basis of his own experience and conclusions drawn from discussions with other religion teachers, he presents reflections on the directions for the renewal of school catechesis, especially in an urban environment.

References

Canizares A., Preewangelizacja, w: Słownik katechetyczny, red. J. Gevaert, K. Misiaszek, Warszawa 2007, s. 740.

Chałupniak R., W poszukiwaniu nowego modelu katechezy, „Katecheta” 2010, nr 7/8, s. 19-25.

Dziekoński S., Wychowanie moralne w katechezie, w: Katechetyka materialna: praca zbiorowa, red. J. Stala, Tarnów 2002, s. 135-193.

Franciszek, Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium”, Watykan, 24 listopada 2013.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach „Catechesi Tradendae”, Watykan, 16 października 1979.

Kiciński A., Rozwój Dyrektoriów katechetycznych po Soborze Watykańskim II (1971-1997-2020), „Roczniki Teologiczne” (67) 2020, z. 11, s. 5-27.

Kita M., Ewangelia w szkole, „ZNAK” 2000, nr 9, s. 68-75.

Ks. prof. Tomasik o postulatach KO ws. lekcji religii: ich celem jest zmarginalizowanie przedmiotu, www.ekai.pl/ks-prof-tomasik-o-postulatach-ko-ws-lekcji-religii-ich-celem-jestzmarginalizowanie-przedmiotu/ dostęp: 20.01.2024.

Łabendowicz S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom 1994, s. 146-169.

Łuczak H., Katecheta − sługa Słowa, Kraków-Ląd 1991.

Mariański J., Młodzież między tradycją a ponowoczesnością, Lublin 1995.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.

Misiaszek K., Potrzeby i możliwości wprowadzenia elementów ewangelizacji do nauczania religii w szkole, https://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAK/km-ewangelizacja-szk, dostęp 20.01.2024.

Nycz K., Katecheza a parafia, w: Poznać Chrystusa. Program duszpasterski na rok 2001/2002, red. P. Kurzela, R. Kępny, A. Liskowacka, Katowice 2001, s. 232-246.

Osial W., Dyrektorium ogólne o katechizacji a Katechizm Kościoła Katolickiego, „Studia Katechetyczne” 2017, vol. 13, s. 35-50.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Direttorio per la Catechesi, Libreria Editrice Vaticana, Vaticano 2020. Wyd. pol. Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Solak A., Sytuacja wychowawcza szkoły w kontekście katechezy, w: Katecheza wobec wyzwań współczesności, red. R. Czekalski, Płock 2001, s. 119-130.

Wywiad: „Deus Vult: Katecheza” z dnia 14 czerwca 2020 roku, https://www.youtube.com/watch?v=_Ev3hOWHR8s, dostęp 20.01.2024.

Published

2023-12-20

How to Cite

Łyczek, Arthur. 2023. “‘Key Directions of the Religion teacher’s Activities in the Contemporary Metropolitan school’. Reflections Based on a Personal Experience”. The Journals of Catechetical Formation 92 (4):12-18. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1432.