Etyczne podstawy resocjalizacji w świetle encykliki społecznej Jana Pawla II „Sollicitudo rei socialis”
Słowa kluczowe:
resocjalizacjaAbstrakt
Etyka, czyli refleksja nad moralnością działań człowieka stanowi istotę zainteresowań filozoficzno-teologicznych KarolaWojtyły/JanaPawłaII. Zapowiedziana w tytule encyklika społeczna Sollicitudo rei socialis,dotycząca zagadnienia rozwoju w niniejszym artykule posłuży do ukazania aktualności, pomimo blisko 30 lat od chwili jej opublikowania, myśli papieża z Polski: diagnozy sytuacji społecznej świata, oceny zachodzących zjawiski procesów społecznych oraz sformułowania odpowiedzi na zagrożenia szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Bibliografia
Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2004.
Beck U., Vom Verschwinden der Solidarität, Berlin 1993.
Czerniawski H., Współdziałania potrzebą czasu, Lublin, s. 2002.
Etyczne podstawy resocjalizacji w świetle encykliki społecznej Jana Pawła II „Sollicitudo rei socialis” w ramach II Międzynarodowej Konferencji pt: Za kurtyną resocjalizacji. Zdemoralizowana współczesność, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, dnia 27.03.2015.3
Giddens A., Der dritte Weg, Frankfurt am Main 1999.
Groody D. G., Globalization, Spirituality and Justice, New York 2007.
Irek W., Oświecenie poprawione, Wrocław 2006.
Jan Paweł II, Sollicitudo reisocialis, Watykan 1987.
Krucina J., Sumienie społeczeństwa, Wrocław 1995.
Lempp R., Die autistische Gesellschaft, München 1996.
Libertà e verità, http://www.ratzinger.us/modules.php?name=News&file=article&sid=21. (7.11.15).
Ludzie zbędni społecznie, zwani są przez Baumana także „ludźmi-odpadami”. https://www.ur.edu.pl/file/50242/18.pdf. (1.10.15).
Marx R., Kapitał, Kraków 2009.
Piński J., Przekręt stulecia, Wrocław 2014.
Piński J., Przekręt stulecia. Nikt nie chce ścigać banksterów kradnących nasze pieniądze, „Uważam rze” nr 2(2015).
Ratzinger J., Freiheit und Wahrheit, IKaZ Communio (De) 24 (1995).
Reising V. (Hg.), Papst Franciskus. Europa, wach auf!, Freiburg-Basel-Wien 2014
Styczeń T., Responsabilità dell uomo nei confronti di se e dell altro, w: Karol Wojtyla. Filosofo, Teo-logo, Poeta, R. Buttiglione (red.), Citta di Vaticano 1984.
Szewczak J., Tylko polskie firmy płacą podatki, http://www.naszdziennik.pl/ekonomia-finanse/146159,tylko-polskie-firmy-placa-podatki.html (29.10.15)
Vobruba G., Jenseits der sozialen Frage, Frankfurt am Main 1991.
Waleszczuk Z., Das Vertrauen als anthropologische Konstante und als Grundlage der Solidarität bei Karol Wojtyla/Johannes Paul II., In: W. Zuziak, J. Mysona Byrska (Hg.), Zaufanie w życiu publicznym, Kraków 2014.
Waleszczuk Z., Der Kategorische Imperativ als Grundstein der Menschenwürde und Form der Offenbarung Gottes bei Immanuel Kant und Karol Wojtyla,in: J.Stala (Hg.), „The Person and the Challenges” 3 (2013) Nr 1.
Waleszczuk Z., Globalisierung als neue Sozialfrage, Bayreuth 2005.
Waleszczuk Z., Kreowanie prawdy we współczesnych mediach – czy manipulacje są nieuniknione?, in: M. Drozdz (Hg.) Prawda w mediach – między ideałem a iluzją?, Tarnów 2010.
Waleszczuk Z., Między egoizmem a dobrem wspólnym. Kryzys państwa w dobie globalizacji, Kraków 2008.
Waleszczuk Z., Polityczne konsekwencje globalizacji, „Homo Dei” 2(2008).
Waleszczuk Z., Solidarität nach Johannes Paul II, Bayreuth 2005.
Waleszczuk Z., Wolność osoby ludzkiej w ujęciu Karola Wojtyły i Immanuela Kanta, Wrocław 2014.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000.
Wojtyła K., Uczestnictwo czy alienacja?, w: Tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.