Możliwości poznawcze młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej a rola Słowa Bożego w ich wychowaniu chrześcijańskim

Autor

  • Magdalena Bednarska Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

niesłyszący, słabosłyszący, słowo Boże, wychowanie chrześcijańskie, poznawcze funkcjonowanie

Abstrakt

Przepowiadanie słowa Bożego jest skierowane do wszystkich osób, wobec których jest prowadzone wychowanie chrześcijańskie. Do tej grupy należy także młodzież niesłysząca i słabosłysząca. Owo wychowanie dokonuje się w trzech środowiskach – rodzinie, szkole i w ośrodku duszpasterskim. Zadaniem tych podmiotów jest przepowiadanie słowa, jednak w przypadku osób, które żyją z uszkodzonym słuchem, ważne jest uwzględnianie możliwości poznawczych, intelektualnych oraz językowych. Artykuł ma na celu omówienie możliwości poznawczych młodzieży niesłyszącej i słabosłyszącej, które należy uwzględnić w prowadzonym wychowaniu religijnym nie zapominając, że Słowo Boże które jest głoszone, może stanowić dla nich trudność, ale jego charakter i rola mogą ją przemieniać pomimo trudności językowych, albowiem tym Słowem jest żywy Bóg.

Bibliografia

Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini.

Białas M., Głusi-język-metafora. Rozumienie metaforycznego znaczenia wyrażeń językowych przez uczniów niesłyszących, (Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Akademii Świętokrzyskiej, 2007).

Czajkowska-Kisil M., Dwujęzyczne nauczanie Głuchych w Polsce, ,,Szkoła Specjalna”, Tom LXVII, nr 4 (256) 2006.

Dłubacz W., Pedagogika katolicka? Uwagi filozofa, w: „Pedagogika katolicka” 2007 nr 1.

Domagała – Zyśk E., Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych, (Lublin: KUL, 2013).

Dyrektorium ogólne o katechizacji.

Grzesiak I., Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, w: Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, red. S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta (Warszawa: Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN, 2005).

Hajduk R., Ewangelia na forum świata, od apologetyki do marketingu narracyjnego, (Kraków: Homo Dei, 2013).

Kamiński R. (red.), Drożdż B. (red.), Duszpasterstwo specjalne, (Lublin: KUL, 1998).

Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną, (Lublin: KUL, 2007).

Korzon A., Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, (Kraków: UP, 2001).

Krakowiak K., Dar języka, (Lublin: KUL, 2012).

Lechów W., Współpraca środowisk katechetycznych w wychowaniu religijnym osób z niepełnosprawnością intelektualną w nowych dokumentach programowych katechezy, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1/2014.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, wyd.2 poszerzone, (Warszawa: Żak, 1998).

Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, (Warszawa: Żak, 2003).

Półtorak K., Przepowiadanie słowa Bożego osobom niesłyszącym, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, (Kielce: Jedność, 2003).

Rusiecki M., Podmiot aktywny w wychowaniu religijnym Kościoła katolickiego w Polsce w XVII-XIX wieku, w: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska (Toruń: Adam Marszałek, 2010).

Sieroń R., Model wychowania chrześcijańskiego według Świętego Pawła Apostoła, (Lublin: KUL, 2008).

Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, ,,Polonia Sacra” 2017, nr 3.

Stachyra J., Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, (Lublin: UMCS, 2001).

Szczepankowski B., Język migany w szkole, (Warszawa: WSiP, 2004).

Święte Starego i Nowego Testamentu, wydanie trzecie poprawione, Poznań – Warszawa 1980.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-10

Jak cytować

Bednarska, Magdalena. 2018. „Możliwości Poznawcze młodzieży niesłyszącej I słabosłyszącej a Rola Słowa Bożego W Ich Wychowaniu chrześcijańskim”. Zeszyty Formacji Katechetów 71 (3):70-80. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/108.