Ethics in the system of school education

Authors

Keywords:

school education, ethics lesson, values, formation of ethical attitudes

Abstract

Rapidly progressing social changes have forced school education to seek new possibilities of upbringing and shaping attitudes of the young generation. It should be noted that the educational requirements in this area assumed in the core curriculum are insufficiently realized. Proposed by the Ministry of Education and Science, ethics classes provide an opportunity for students to acquire basic knowledge and learn about ethical values. In addition to the acquisition of knowledge, the aim of the introduction of ethics in schools is also to acquire competencies that will enable students to respond independently to complex situations and solve a variety of problems. All the competencies listed in the core curriculum, such as: perceiving, explaining and empathizing, judging and arguing, credibility and consistency – on the one hand, aim to consolidate the knowledge and skills that students have already gained, and on the other hand to acquire basic ethical skills necessary for individual and personal life as well as for being a member of a democratic society.

References

Banajski R., Uwagi o studiach podyplomowych przygotowujących nauczycieli etyki

w szkołach średnich i podstawowych, w: Etyka w szkole. Materiały z konferencji PTF.

Warszawa, 22 października 1994, red. R. Banajski i R. Wiśniewski, Warszawa 1994.

Bandoła Ł., Nauczanie etyki życia społecznego jako podstawowe zadanie szkoły u progu lat dwudziestych XXI wieku. Wstęp do badań, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” (2021) t. 14.

Henel Ł., Problem etyki w polskiej szkole, http://www.nowezycie.archidiecezja.wroc.pl/stara_

strona/numery/012010/07.html (dostęp: 07.03.2022.

Klimowicz E., Problemy nauczania etyki w szkole, w: Etyka w szkole. Materiały

z konferencji PTF. Warszawa, 22 października 1994, red. R. Banajski i R. Wiśniewski,

Warszawa 1994.

Kożuchowski J., Nauczanie etyki w szkole a bezpieczne życie. Ujęcie Roberta Spaemanna,

„Filo-Sofija” (2014) t. 3 nr 26.

Krukowski J., Sobczyk P., Poniatowski M. (red.), Religia i etyka w edukacji publicznej, Warszawa 2014.

Kultys J.A., Etyka w szkole – teoria i praktyka, „Słupskie Studia Filozoficzne” (2001) nr 3, https://ssf.apsl.edu.pl/baza/wydawn/ssf03/kultys.pdf (dostęp: 13.06.2022).

Kultys J.A., Przyczyny małej popularności w szkole, w: Etyka w szkole. Jak nauczać?,

red. Z. Sareło, Warszawa 1997.

Kultys J.A., Religia czy etyka? A może religia i etyka?, w: Etyka w szkole. Materiały

z konferencji PTF. Warszawa, 22 października 1994, red. R. Banajski i R. Wiśniewski,

Warszawa 1994.

Łaguna Ł., Etyka w szkołach publicznych. Niespełniona idea czy realny cel?, https://konstytucyjny.pl/lukasz-laguna-etyka-w-szkolach-publicznych-niespelniona-idea-czy-realnycel/(dostęp: 07.03.2022).

Madalińska-Michalak J., Jeżowski A., Etyka i religia jako przedmioty nauczania: konkurencyjność czy komplementarność?, „Forum Oświatowe” (2017) 30(2), 219-241, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/655 (dostęp: 14.06.2022).

Madalińska-Michalak J., Jeżowski A.J., Więsław Sz., Etyka w systemie edukacji w Polsce, Warszawa 2017.

Pawlik W., Sobolewski W., Żurkowska D., Dostępność lekcji religii wyznań mniejszościowych i lekcji etyki w ramach systemu edukacji szkolnej. Analiza i zalecenia, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich” (2015) 6, https://www.rpo.gov.pl/ites/ default/files/BIULETYN%

RZECZNIKA%20PRAW%20OBYWATELSKICH%202015%2 0nr%206.pdf

(dostęp: 16.06.2019).

Pikus S., Sens nauczania etyki (refleksja), w: Etyka w szkole. Materiały

z konferencji PTF. Warszawa, 22 października 1994, red. R. Banajski i R. Wiśniewski,

Warszawa 1994.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia

ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2014 r. zmieniające

rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizacji nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, Dz. U. z 2014 r., poz. 478.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz.U. z 2018 r., poz. 467.

Sekuła J., O realistyczne podejście do nauczania etyki, w: Etyka w szkole. Materiały

z konferencji PTF. Warszawa, 22 października 1994, red. R. Banajski i R. Wiśniewski,

Warszawa 1994.

Stępkowski D., Pękala J.L., Nauczanie etyki z perspektywy kształcenia ogólnego, „Roczniki Pedagogiczne” (2021) t. 13(49) nr 1, https://doi.Org/10.18290/rped21131.6, (dostęp: 13.06.2022).

Wiśniewski R., Jakiej etyki potrzebujemy? W sprawie uproszczeń postmodernistycznej krytyki etyki, w: Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996.

Wendrychowicz A., Szkolne lekcje etyki, co to takiego?, https://www.etykawszkole.pl/

index.php/baza-wiedzy2/materialy-edukacyjne/419-szkolne-lekcje-etyki-co-to-takiego (dostęp: 07.03.2022).

Zieliński T.J., Nauka etyki w szkołach publicznych w ujęciu prawnym, w: Religia i etyka w edukacji publicznej, red. J. Krukowski, P. Sobczyk, M. Poniatowski (red.), Warszawa 2014.

Published

2022-09-05

How to Cite

Łabendowicz, Stanisław. 2022. “Ethics in the System of School Education”. The Journals of Catechetical Formation 86 (2):79-90. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1364.

Issue

Section

Didactic and methodical formation

Most read articles by the same author(s)

<< < 12 13 14 15 16 17