Stress of adolescents with autism spectrum disorders: challenges in the classroom

Authors

  • Andrzej Kiciński
  • Aleksandra Przytuła

Keywords:

autism, stress, school, teachers

Abstract

The term ‘stress’ is not found in the Bible and neither is the term ‘autism’. However, the reality of God’s word leads us to rediscover the Gospel parable of the Good Samaritan (Lk 10:25-37), for on the path of service in schools, we often encounter people with autism spectrum disorders today. Getting to know them, trying to understand their way of functioning, is a challenge for teachers who want to help them develop holistically. For religion teachers, it will be to join the Catholic Church’s concern, which grows out of the action of God himself. Jesus Christ has shown us that God cares for every human being. He, as it were, takes each person out of a stressful situation, sometimes heals, sometimes teaches and encourages us not to think of him as an object of care, but as a subject for us to know and try to understand his tasks in the community of believers. Biblical inspiration does not exempt us from learning about the achievements of pedagogy, psychology or medicine. This inspiration rejects the temptation to “pretend” to be specialists, or outright diagnose on our own without adequate preparation. The combination of biblical inspiration and contemporary scientific developments leads us to believe that together we can create a culture of inclusion.

References

Bartkowiak G., „Człowiek w pracy”. Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa 2009.

Bąk K., Dyląg A., Glanda D., Człowiek i psychologia, Bielsko-Biała 2004.

Bombińska-Domżał A., Kossewska J., „Nieprzewidywalny mózg i nieprzewidywalny świat”.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu w ujęciu neuronauk a możliwości terapii, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Paedagogica” 2016, nr 7, s. 87-104.

Bobkowicz-Lewartowska M., „Autyzm dziecięcy”. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2000.

Borkowski J., Radzenie sobie ze stresem a poczucie tożsamości, Warszawa 2001.

Cohen F., Lazarus R., Coping with stress of illness, w: Health psychology: a handbook, G.C. Stone, N E. Adler, F. Cohen (Eds.), San Francisco 1979.

Goliszek P., Kierunek personalistyczny w katechezie, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 2013, t. 60, nr 5, s. 129-141.

Kiciński A., Od stresu do wypalenia zawodowego nauczyciela, w: „Między tradycją a współczesnością”. I Krajowy Kongres Katechetyczny, red. A. Bałoniak, J. Szpet, Poznań 2008, s. 271-279.

Kiciński A., Kalinowska N., Nauczyciele religii katolickiej wobec wyobrażeń dorosłości dzieci ze spektrum autyzmu w opinii rodziców, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2023, t. 91, nr 3, 85-92.

Korczyński S., Stres w środowisku edukacyjnym młodzieży, Warszawa 2015.

Łabednowicz S., Tożsamość i formacja katechetów, Radom 2022.

Matheney K.B., Aycock D.W., Pugh J.L., Curlette W.L., Cannella K., Stress coping: A qualitative and quantitative synthesis with implications for treatment, “Counselling of Psychology” 14 (4) (1986), s. 499-549.

Mróz J. (red.), Stres w szkole – od teorii do praktyki, Kielce 2012.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy Prawo oświatowe z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U. 2023 poz. 900).

Terelak J. F., Człowiek i stres, Bydgoszcz-Warszawa 2008.

Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.

Pisula E., Danielewicz D., Kawa R., Pisula W., Autism Spectrum Quotient, Coping with Stress and Quality of Life in a Non- Clinical Sample- An Exploratory Report, „Health Qual Life Outcomes” 2015, nr 13.

Prokopiak A., „Autonomia osób ze spektrum autyzmu”. Predyktory psychospołeczne, Lublin 2020.

Prokopiak A., „Autyzm”. Przegląd definicji, etiologia, kryteria diagnostyczne, w: Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017, s. 15-40.

Prokopiak A. (red.), Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, Lublin 2020.

Prokopiak A., Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na katechezie w szkole ogólnodostępnej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2014, t. 56, nr 4, s. 61-68.

Przytuła A., Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne nastolatków ze spektrum autyzmu a strategie radzenia sobie ze stresem, Lublin 2022.

Półtorak M., „Stres szkolny – skala problemu i jego symptomatologia w postrzeganiu uczniów”. Doniesienia z badań, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2018, t. 2, nr 2, s. 47-58.

Stefańska-Klar R., Przedszkolak i uczeń ze spektrum autyzmu, w: Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole, red. J. Skibska, M. Warchał, Kraków 2013.

Zellma A., Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Olsztyn 2013.

Żywno I., Przyczyny powstawania frustracji i stresu u dzieci rozpoczynających naukę szkolną, „Życie Szkoły” (1988), nr 5, s. 305-310.

Published

2023-12-20

How to Cite

Kiciński, Andrzej, and Aleksandra Przytuła. 2023. “Stress of Adolescents With Autism Spectrum Disorders: Challenges in the Classroom”. The Journals of Catechetical Formation 92 (4):47-57. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1434.