Realizacja zasady aktywności w strukturze procesu dydaktycznego

Autor

Słowa kluczowe:

zasada aktywności, katecheza, proces dydaktyczny

Abstrakt

Katecheza jest ściśle związana z całym życiem Kościoła. Dlatego też szczególne znaczenie dla wspólnoty Kościoła ma katecheza aktywizująca, która pomaga człowiekowi w ukazywaniu sensu życia, dokonywaniu wyborów, a w konsekwencji prowadzi do udoskonalenia życia. W procesie katechezy należy wykorzystać naturalną skłonność człowieka do aktywności. Zgodnie z zasadą aktywności ważną sprawą w procesie dydaktycznym jest troska o wszechstronną aktywizację ucznia. Aktywizacja w katechezie polega na doprowadzeniu do działania, ale także pomaga w podejmowaniu motywów działania, kształtuje postępowanie, a także formuje umiejętności oceny działania.

Bibliografia

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2004.

Długosz A., Jak przygotowywać i oceniać katechezę, Częstochowa 1997.

Fleming E., Unowocześnienie systemu dydaktycznego, Warszawa 1974.

Grochowski G., Kryteria wystawiania ocen z lekcji religii, Kat 6-7 (1998).

Koska W., Katechetyka, Poznań 1987.

Kubik W., Proces dydaktyczny w katechezie, w: Katecheza w szkole, red. M. Majewski, Lublin 1992.

Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.

Kubik W., Zasadnicze akcenty dydaktyczne, w: Podręcznik metodyczny do Katechizmu Religii Katolickiej, red. J. Charytański, W. Kubik, Cz. III, Warszawa 1980.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

Łabendowicz S., Aktywizowanie katechizowanych wybranymi metodami, w: Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997.

Łabendowicz S., Katecheza jako miejsce aktywizacji uczniów, w: Katecheza w służbie wiary, red. W. Janiga, T. Kocór, Przemyśl 2004.

Łabendowicz S., Udoskonalenie katechezy przez stosowanie zasady aktywności, ZFK (2006) nr 1 (21).

Majewski M., Pedagogiczno-dydaktyczne wartości katechezy integralnej, Kraków 1995.

Materski E., Katecheza w nowej ewangelizacji, w: Jezus Chrystus – Jedyny Zbawiciel Świata, wczoraj dziś i na wieki. Program duszpasterski na rok 1996/97, Katowice 1996.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Okoń W., Wychowanie umysłowe, w: Pedagogika, red. B. Suchodolski, Warszawa 1982.

Pielachowski J., Lekcja „kompetencyjna”, „Edukacja Medialna” (1998) nr 3.

Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1997.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szpet J., Organizacyjne formy kształcenia religijnego, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, Tarnów 2004, cz. I.

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.

Śnieżyński M., Efektywność kształcenia, Kraków 1992.

Śnieżyński M., Nauczanie aktywizujące, Kraków 1984.

Topa D., Aktywizacja kształcenia metodami gier dydaktycznych, w: Katecheta w szkole, red. M. Śnieżyński, Kraków 1994.

Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2003.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2018. „Realizacja Zasady aktywności W Strukturze Procesu Dydaktycznego”. Zeszyty Formacji Katechetów 70 (2):63-74. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/134.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>