Education for dialogue in catechesis

Authors

Keywords:

education, catechesis

Abstract

Education for dialogue in catechesis is done by a true dialogue with a graduate. Only in such a way the pupil opens to wychowawcykatechety and give him to know. If the teacher is the "man monologue" is not suitable to brought to the dialogue. What is needed is not only the atmosphere of friendliness and trust in the ward, but also the conviction that the truth comes up in association with others. The catechist should take up the position dialogical, which would to some extent a reflection of God's dialogue, and even its successor, which implies respecting the freedom of every man. Catechesis is an encounter with the Word of God and the form of a dialogue between God and man. It helps to bring out, identify and solve its basicproblems. Dialogue in catechesis helps to education and human development. When using forms of dialogue in catechesis must take into account the cognitive, emotional and volitional katechizowanego adjusting the choice of methods for their age. For the method of activation, placed on the divine, to be effective and bring the intended results must meet the following conditions: the involvement of leading, order or discipline, adapting the method to a group of participants, organization of space, preparation of supporting materials, proper management of time. If these conditions are met, how there is a dialogue between the catechist and students, as well as between the participants themselves will be fruitful catechesis

References

Bagrowicz J., Katecheza epoki dialogu, „Ateneum Kapłańskie” 77 (1985) t. 10 nr 455-456.

Barciński Z., Idee przewodnie metodyki aktywizującej, w: Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1998.

Chrostowski W., Rozmowy o dialogu, Warszawa 1996.

Doktór J., Filozofia dialogu Martina Buber, „Życie i Myśl” 30 (1980) nr 6.

Dyrektorium Ogólne o Katechizacji, Poznań 1998, nr 80.

Gała A., Trudności wychowawcze wieku dorastania, w: Teoretyczne założenia katechezy młodzieżowej, red. R. Murawski, Warszawa 1989.

Kamecki F., Przygotowanie katechezy dyskusyjnej, „Katecheta” 16 (1972) nr 2.

Kotlarski A., Jak nawiązać dialog katechetyczny z młodzieżą, „Katecheta” 8 (1964) nr 1.

Łukaszyk R., Dialog, w: Encyklopedia Katolicka, t. 3. Lublin 1985.

Molęda Z., Dialog katechetów z katechizowanymi, w: Dialog katechetów z katechizowanymi, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Paweł VI, Encyklika Ecclesiam Suuam, Rzym 1964, nr 85.

Polak M., Katecheta człowiekiem dialogu, „Katecheta” 46 (2002) nr 11 (282).

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, nr 37.

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.

Tarnowski J., Człowieczeństwo, dialog i komunia, „Ateneum Kapłańskie” 76 (1984) t. 102 nr 449.

Tarnowski J., Dialog metodą wychowania chrześcijańskiego, „Chrześcijanin w Świecie” 22 (1973), z. 2.

Tarnowski J., Dialog w pedagogice współczesnej, „Katecheta” 32 (1988) nr 5.

Tarnowski J., Dialog w wychowaniu, w: Dialog w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Tarnowski J., Dialog z młodymi, „Communio” 3 (1984).

Tarnowski J., Martin Buber – nauczyciel dialogu, „Znak” 32 (1980) nr 7.

Tarnowski J., Próby dialogu z młodymi, Katowice 1983.

Wawrzyniak A., Buber Martin, w: Encyklopedia Katolicka, t. 2, Lublin 1985.

Wilk S., Dialog w katechezie, w: Dialog w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1998.

Published

2012-03-10

How to Cite

Łabendowicz, Stanisław. 2012. “Education for Dialogue in Catechesis”. The Journals of Catechetical Formation 45 (1):79-86. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/513.

Issue

Section

Didactic and methodical formation

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>