Ewangelizacja w kulturze ponowoczesnej i medialnej
Słowa kluczowe:
ewangelizacja, ponowoczesność, media, formacjaAbstrakt
Głoszenie Ewangelii wymaga od Kościoła posługiwania się takim językiem i argumentami oraz takimi formami przekazu, które uwzględniającą sytuację oraz możliwości percepcyjne słuchacza żyjącego w danym miejscu i czasie. Obecnie żyjemy w cywilizacji ponowoczesności i w społeczeństwie informatycznym. Relacja między ewangelizacją a komunikacją ma trzy podstawowe wymiary. Wymiar pierwszy to ewangelizacja za pośrednictwem wszystkich dostępnych nam narzędzi komunikacyjnych. Oznacza to biegłość w korzystaniu ze środków społecznego przekazu w celu głoszenia Dobrej Nowiny. Wymaga to zdolności do kodyfikowania przekazu ewangelicznego zgodnie ze strukturą i językiem typowym dla danej formy komunikacji. Wymiar drugi to ewangelizacja komunikacji. Chodzi tu o nadanie współczesnym narzędziom komunikacyjnym takiej formy i treści, by była ona zgodna z postawą Chrystusa, z Jego stylem życia i komunikowania. Wymiar trzeci to ewangelizacja w ramach komunikacji. Oznacza to pogłębioną pracę formacyjną z tymi ludźmi, którzy są specjalistami w zakresie komunikacji pastoralnej.
Zobacz także: M. Dziewiecki, Ewangelizacja w kulturze ponowoczesnej i medialnej, „Kultura – Media – Teologia” 2010, t. 1, nr 1, s. 47-62
Bibliografia
M. C. Carnicella, Comunicazione ed evangelizzazione, Edizioni Paoline, Milano 1998.
M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Jedność, Kielce 2002.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.