Catechesis of children and youth during the Covid-19 pandemic

Authors

Keywords:

catechesis, pandemic, school, multimedia, new information technologies

Abstract

The Covid-19 pandemic forced the need for distance learning, and the resulting isolation of people resulted in the temporary closure of educational institutions. Teachers and students had to adapt to a new situation – virtual learning using new information and communication technologies. It can be said that the pandemic accelerated the process of applying modern information technologies in the teaching-learning process. This situation also affected teachers of religion (catechists) and children and young people catechized by them. They had to get used to the fact that at this point the place of catechesis would be cyberspace, and not the real world – catechesis at school. While the virtual world is now part of reality for students, it can be challenging for educators. This article examines new information technologies in the service of catechesis. The need to deepen the information competences of a religion teacher was shown and examples of the use of digital tools in religion lessons were given. New technologies have created more opportunities for education and school catechesis to bring the truth of salvation, which teachers of religion should use with great advantage.

References

Benedykt XVI, „Portale społecznościowe: bramy prawdy / wiary, nowe przestrzenie dla ewangelizacji”. Orędzie na 47. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan, 24 stycznia 2013 r.

Buchta R., Kaczmarek R., Mandrysz S., Szkolne nauczanie religii i katecheza wobec Covid 19, https://wk.archidiecezjakatowicka.pl/images/2021/pandemia.pdf, dostęp online: 26.11.2021.

Cichocki A., Wymiary kompetencji informacyjno-medialnych nauczyciela, w: Media elektroniczne w życiu dziecka w kontekście wartości wychowawczych oraz zagrożeń, red. J. Izdebska, Białystok 2008.

Ciemcioch K., Tablica interaktywna – nowoczesny środek dydaktyczny – wsparciem w edukacji wczesnoszkolnej (i nie tylko), http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_kp_2016_1_6_113/c/113-104.pdf, dostęp online 26.11.2021.

Dąbkowska-Wilczek M., Wykorzystanie tablic interaktywnych w praktyce – cz. I, https://www.e-korepetycje.net/artykuly/wykorzystanie-tablic-interaktywnych-w-praktyce-cz-1,dostęp online: 26.11.2021.

Dziedzic M., Wybrane aspekty stosowania technologii mobilnych w edukacji językowej, w: Społeczeństwo. Edukacja. Język, t. 3, red. J. Piekarski, A. Nowacka, E. Chojnacka, L. Tomaszewska, A. Grażul-Luft, A. Araucz, Płock 2015.

Fołtyn D., Wychowanie dzieci i młodzieży do odpowiedzialnego korzystania ze środków społecznego przekazu, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2019 nr 1 (73).

Fołtyn D., Człowiek wobec mediów. Media wobec człowieka, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2020 nr 1 (77).

Fołtyn D., Zdalne nauczanie religii w czasie epidemii COVID-19. Studium teoretyczne, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2020 nr 3-4 (78-79).

Fołtyn D., Środowisko cyfrowe jako naturalny obszar funkcjonowania współczesnego człowieka w świetle nowego Dyrektorium o katechizacji, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2021 nr 1 (81).

Forkiewicz-Borkowska M., Wszystko w jednym, „Głos Nauczycielski” 2013, nr 37.

Frasunkiewicz M., Przewodnik po e-szkole, „«Dyrektor szkoły». Miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej” 2020, t. 317, nr 5.

Godawa G., Kutek-Sładek K., Zdalne nauczanie w sytuacji pandemii covid-19 w opinii rodziców uczniów szkół podstawowych, „Roczniki Pedagogiczne” 2020, t. 12 (48), nr 4.

Greczyło T., Tablica multimedialna a zdalne nauczanie, https://warsztatpracynauczycieli.blogspot.com/2020/10/tablica-multimedialna-zdalne-nauczanie.html, dostęp online: 26.11.2021.

Hojnacki L., Mobilna edukacja. M-LEARNING, czyli (r)ewolucja w nauczaniu. Przewodnik dla nauczycieli, Warszawa 2011.

Hojnacki L., Pokolenie m-learningu – nowe wyzwanie dla szkoły, „E-mentor” 2006, t. 13, nr 1.

Instrukcja metodyczna dla nauczycieli. Tablica interaktywna SMART Board (modeleSB640, SB660, SB680, SB690), plik PDF, http://www.tablice.net.pl/szkolenia/, dostęp online:22.01.2013.

Iwanicka A., Cyberprzestrzeń jako miejsce nowej edukacji medialnej, w: Media - Edukacja - Kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Poznań--Rzeszów 2012.

Jakubczak B., Kształcenie zdalne przez Internet jako urzeczywistnienie idei edukacji bez granic, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/1027/1/BJakubczak2.pdf, dostęp online: 26.11.2021.

Jakubczak B., Projektowanie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem tablicy interaktywnej SMART Board, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10837/1/BozenaJakubczak_tablice_interaktywne1.pdf, dostęp online: 26.11.2021.

Jan Paweł II, „Misja Kościoła w erze komputerów”. Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan, 24 stycznia 1990 r.

Jan Paweł II, „Szybki rozwój”. List apostolski do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, Watykan, 24 stycznia 2005 r.

Kamińska A., E-podręcznik jako środek edukacyjny przeznaczony dla pokolenia cyfrowych tubylców, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2016, nr 12.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Korzan D., Ewolucja kształcenia zdalnego, http://www.korzan.edu.pl/pdf/zdalne.pdf, dostęp online: 26.11.2021.

Kowaluk-Romanek M., Nowoczesne technologie w edukacji – kompetentny nauczyciel potrzebny od zaraz, w: Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych, red. W. Czerski, R. Wawer, Lublin 2015.

Leksykon e-nauczania, red. R. Tadeusiewicz, R.S. Choraś, R. Rudowski, Łódź 2007.

Lewicka-Mroczek E., Krajka J., Kompetencje uczenia się i kompetencje informatyczne jako metakompetencje w procesie uczenia się języka obcego – o rozwijaniu kompetencji kluczowych dzieci, „Poliglota” 2011, t. 13, nr 1.

Lorens R., E-podręczniki. Czy warto je stosować w nauczaniu?, https://www.mac.pl/z-klasa-ekspert/e-podreczniki-czy-warto-je-stosowac-w-nauczaniu, dostęp online: 26.11.2021.

Majkut-Czarnota B., Kompetencje informatyczne nauczycieli klas I-III w reformowanej szkole, w: Kompetencje nauczycieli w reformowanej szkole, red. M.T. Michalewska, Katowice 2003.

Mąkosa P., Miejsce i rola współczesnych mediów w katechezie, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 2013, t. 60, nr 5.

Niwiński A., Środki informatyczne w katechetycznej działalności Kościoła, Kraków 2004.

Panuś T., Formacja nauczycieli religii katolickiej w Polsce, „Studia Katechetyczne” 2010, nr 1.

Pezda A., Koniec epoki kredy, Warszawa 2011.

Programy i aplikacje do zadań interaktywnych. LearningApps, https://webowadbp.wixsite.

com/interaktywne-zadania/learningapps, dostęp online: 26.11.2021.

Sankowski D., Nowe technologie informatyczne w służbie edukacji szkolnej, „Automatyka” 2007, t. 11, z. 3, s. 460.

Stanisławska A.K., Różnice i podobieństwa, zalety i słabości nauczania przez Internet versus nauczanie tradycyjne, w: Konferencja szkoleniowa „E-learning w szkolnictwie wyższym”. Bydgoszcz 2003.

Strykowski W., Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, w: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań 2004.

Strykowski W., Strykowska J., Pieluchowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.

Tanaś M., Pedagogika a środki informatyczne i media, Kraków 2004.

Tarliński P., Katecheza w mediach, w: Wokół katechezy posoborowej, red. R. Chałupniak i in., Opole 2004.

Wieczorkowski K., Multimedia w nauczaniu, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, red. T. Pilch, Warszawa 2003.

Zellma A., Aktywność nauczyciela religii w przeciwdziałaniu agresji elektronicznej wśród młodzieży, „Studia Elbląskie” 2014, nr 15.

Zellma A., Edukacyjne i społecznościowe portale jako nowe przestrzenie w warsztacie pracy i doskonalenia kreatywnego nauczyciela religii, „Roczniki Pastoralno-Katechetyczne” 2012, t. 59, nr 4.

Zellma A., Kompetencje nauczyciela religii jako perspektywa efektywności edukacyjnej, „Katecheta” 2009, nr 6.

Zellma A., Wielorakie kompetencje nauczyciela religii jako obiecująca perspektywa efektywności edukacyjnej, https://www.katecheta.pl/Archiwum/2009/Katecheta-7-2009/VERBA-DOCENT/Wielorakie-kompetencje-nauczyciela-religii-jako-obiecujaca-perspektywa-

efektywnosci-edukacyjnej, dostęp online: 26.11.2021.

Published

2021-12-20

How to Cite

Łabendowicz, Stanisław. 2021. “Catechesis of Children and Youth During the Covid-19 Pandemic”. The Journals of Catechetical Formation, no. 3-4 (December):67-81. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1345.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>