Ways to work with Scripture in catechesis, including group dynamics
Keywords:
ScriptureAbstract
There are two fundamental aspects of the work of the Holy Scriptures in the dynamics of the group. The first is focused on understanding theBible (the accent is on learning). The second tends to correlate with the experience of the biblical texts of human life (the accent is placed on the reference to age). Catechist, in order to deepen their faith, must have regard to the saving message of truth in the context of the current reality of the student. Its aim should be to encourage students to reach for the Bible to be read, to meditate, to seek God in these texts and themselves, and regarded it as the word of God addressed directly to them. It is important that the catechist he saw and understood what the students experience that could move the biblical text to their everyday lives. Numerous scholars and katechetyków search result in a rich set of specific methods of working with the Scriptures.All of these methods should be used taking into account the student's developmental level, their circumstances and to which the catechist intends to achieve. Of the many methods of work with the Scriptures, used in catechesis, which include group dynamics, are the following: Time of the Bible, Bible Study, bibliodrama, sharing the Bible.
References
Chałupniak R., Metodyka katechezy, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2003.
Dreher B., Einfuhrung in die Auswahlbibel „Gott unser Heil”, Freiburg 1967.
Duksa P., Strategie skuteczności szkolnego nauczania religii w Polsce, Studium pedagogiczno-religijne w wymiarze interdyscyplinarnym, Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, nr 32, Olsztyn 2007.
Kamiński R., Biblia w życiu parafii i małych wspólnot religijnych, w: Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, red. J. Kudasiewicz, Lublin 1991.
Kochel J., J. Kostorz (red.), Biblia w katechezie, Opole 2005.
Kochel J., Katecheza szkołą Słowa Bożego, w: Aktywizacja w katechezie. Szansa czy zagrożenie?, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2002.
Kollmann R., Bibliodrama w doświadczeniu i badaniach naukowych, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1984.
Kudasiewicz J., Proforystyka pastoralna. Pismo Święte Księgą Ludu Bożego, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. Szlaga J., Poznań-Warszawa 1986.
Langkammer H., Mały słownik biblijny, Wrocław 1993.
Lis R., Zagadnienia z katechetyki formalnej, Lublin 1991.
Marek Z., Biblia i katecheza, „Horyzonty Wiary” 8 (1997) nr 4.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Słowa, Kraków 1998.
Marek Z., Mówić o Bogu w katechezie, w: Mówić o Bogu, red. Z. Kijas, Kraków 1997.
Neuenzeit P., Bibel und Exegese im kunftigen Religionsunterricht, „Katechetische Blatter” (1970) nr 95.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, red. Stala J., cz. II, Tarnów 2004.
Stypułkowska B., Wdrażanie uczniów do samokształcenia w ramach szkolnej katechezy biblijnej, w: Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 2002.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 KATECHISTS' PERIODICAL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.