Box and situational methods in catechesis

Authors

Keywords:

catechesis

Abstract

The task of the catechist is to develop skills and competencies. While their student is to acquire and develop messages - competence, skills - attitude, values. Important role in this process is activation of the pupils and used method. The catechesis is most commonly used method of Box (talk, the method of dramatization) and methods of situational (metaplan, the method of cases, the method of provoking creative thinking). The method of dramatization draws inspiration from the theater and is basedon solving problems by participating in any situation. Therefore, the most suitable for dramatization are themes taken from everyday life. This method is to play different roles and identify with the characters presented. The method is based on situational catechized familiar with the complex situation in which there are various options to resolve it, and each of them speak right "for" and "against".

References

Aleksandrowicz B., Barciński Z., A. Tutka, Metody dramowe, w: Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1998.

Bolton G., Drama as Education, London 1984.

Bolton G., Towards a theory of Drama in Education, Londyn 1979.

Dziedzic A., Drama a wychowanie, Warszawa 1999.

Dziedzic A., J. Pichalska, E. Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1992.

Esslin M., The Fidel of Drama, Londyn 1987.

Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Warszawa 1994.

Kollmann R., Bibliodrama w doświadczeniu i badaniach, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.

Korgul M. (oprac.), Dydaktyka dla katechetów, Legnica 1997.

Koska W., Katechetyka, Poznań 1987.

Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1992.

Kubik W., Zarys dydaktyki katechezy, Kraków 1990.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Lis R., Zagadnienia z katechetyki formalnej, Lublin 1991.

Łabendowicz S., Aktywizowanie katechizowanych wybranymi metodami, w: Aktywizowanie katechizowanych, red. S. Kulpaczyński, Lublin 1997.

Maciejewski Z. P., Dra ma i jej przydatność w katechezie, w: Aktywizacja w katechezie. Szansa czy zagrożenie, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2002.

Majewski M., Propozycja katechezy integralnej, Łódź 1978.

Młynarska B., Zastosowanie pogadanki religijnej w katechezie, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996.

Okoń W., Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa 1970.

Osewska E., Drama w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu zintegrowanym, Łomża 2003.

Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, cz. II, Tarnów 2004.

Stala J. (red.), Katechetyka szczegółowa, Tarnów 2003.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szpet J., Jackowiak D., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.

Szpet J., Jackowiak D., Niezwykła przygoda, Teatr i drama w katechezie, Poznań 1998.

Szymańska M. A., Drama w nauczaniu początkowym, Warszawa 1998.

Śnieżyński M., Efektywność kształcenia, Kraków 1992.

Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.

Urbańczyk F., Dydaktyka dorosłych, Wrocław 1973.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990;

Wrońska H., Katecheza jako pogadanka religijna, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1994

Zając A., Zagadnienie metody w dzisiejszej katechezie młodzieży, Kat 25 (1981) nr 1.

Published

2010-09-10

How to Cite

Łabendowicz, Stanisław. 2010. “Box and Situational Methods in Catechesis”. The Journals of Catechetical Formation 39 (3):68-76. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/607.

Issue

Section

Didactic and methodical formation

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>