Katecheza o stworzeniu w artystycznej formie Heksaemeron

Autor

  • Dariusz Adamczyk Uniwersytet Przyrodniczy w Krakowie

Słowa kluczowe:

Katecheza, stworzenie

Abstrakt

Struktura literacka Heksaemeronu związana ze schematem tygodniowym ma związek ze świadomością symboliki liczby siedem oraz z potrzebą uzasadnienia szabatu. Taka forma opisu stworzenia ma znaczenie dydaktyczne. Sankcjonuje bowiem siedmiodniowy tydzień jako najwłaściwszy rytm pracy i życia człowieka. Ukazane przez autora-artystę natchnionego dzieło oddzielania i dzieło przyozdabiania ma na celu podstawowe przesłanie, że wszystko, co istnieje poza Bogiem, pochodzi od Niego. Bóg również ustanawia szabat. Artystyczną formę Heksaemeronu potwierdza jego porównanie z drugim biblijnym opisem stworzenia. W porównaniu zaś z mitami o początkach świata można w nim dostrzec podstawowe prawdy wiary o Bogu, o człowieku i obowiązkach człowieka względem swego Stwórcy.

Bibliografia

Buxakowski J., Stwórca i stworzenie, Pelplin 1998.

Charpentier E., Czytając Stary Testament, Włocławek 1993.

Chmiel J., Hermeneutyczne przesłanki biblijnej interpretacji opisów stworzenia, w: Początek świata – Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż, Tarnów 1998.

Doria C., Lenowitz H., Origins. Creation Textes from the Ancient Mediterranean, New York 1976.

Festorazzi F., La Biblia e il problema delle origini, Brescia 1967.

Granat W., Ku człowiekowi i Bogu w Chrystusie. Zarys dogmatyki katolickiej, t. 1, Lublin 1972.

Grzybek S., Teologia kapłańskiego opisu stworzenia świata (Rdz 1,1-2,4a), w: Początek świata – Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż, Tarnów 1998.

Jakubiec C., Pradzieje biblijne. Teologia Genesis 1-11, Poznań-Warszawa-Lublin 1968.

Jelito J., Historia czasów Starego Testamentu, Poznań 1961.

Jelonek T., Biblijna historia zbawienia, Kraków 1991.

Kijas Z.J., Początki świata i człowieka, Kraków 2004.

Klawek A., Pieśń o stworzeniu (Rdz 1,1-2,4), „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 3 (1962).

Kowalczyk M., Traktat o stworzeniu, w: Dogmatyka, t. 6, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007.

Kudasiewicz J., Poznawanie Boga Ojca. Szkice z teologii biblijnej, t. 1: „Błogosławiony Pan, Bóg Izraela” (Łk 1,68), Kielce 2000.

Ladaria L.F., Stworzenie nieba i ziemi, w: Historia dogmatów, t. 2: Człowiek i jego zbawienie, red. V. Grossi, L.F. Ladaria, P. Lécrivain, B. Sesboüé, Kraków 2001.

Langkammer H., Teologia biblijna Starego i Nowego Testamentu, Legnica 2007.

Läpple A., Od Księgi Rodzaju do Ewangelii, Kraków 1983.

Lemański J., Pięcioksiąg dzisiaj, Kielce 2002.

Łach S., Księga Rodzaju. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, Poznań 1962.

Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele, Poznań 1994.

Pawłowski Z., Biblijna diagnoza ziemskiej kondycji człowieka (Rdz 1-3), w: Studia Biblica 11: Język Biblii. Od słuchania do rozumienia, red. W. Pikor, Kielce 2005.

Rad von G., Teologia Starego Testamentu, Warszawa 1986.

Romaniuk K., Krótki zarys historii zbawienia, Warszawa 1987.

Schelkle K.H., Teologia Nowego Testamentu, t. 1: Stworzenie, Kraków 1984.

Styś S., Biblijne ujęcie stworzenia świata wobec nauki, „Studia Biblijne” 19 (1959).

Synowiec J.S., Na początku. Pradzieje biblijne: Rdz 1,1-11,9, Kraków 1996.

Synowiec J.S., Początki świata i ludzkości według Księgi Rodzaju, Kraków 2001.

Szafrański A.L., Chrześcijańskie podstawy ekologii, Lublin 1993.

Świerczek E., Na początku stworzenia. Egzegetyczno-teologiczna interpretacja Rdz 1-3, Kraków 1995.

Warzeszak J., Człowiek w obliczu Boga i pośród stworzenia, Warszawa 2005.

Wypych S., Wybranie i Obietnica (Księga Początków [Rodzaju]), w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 1: Pięcioksiąg, red. J. Frankowski, Warszawa 1987.

Pobrania

Opublikowane

2009-09-10

Jak cytować

Adamczyk, Dariusz. 2009. „Katecheza O Stworzeniu W Artystycznej Formie Heksaemeron”. Zeszyty Formacji Katechetów 35 (3):47-59. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/676.

Numer

Dział

Formacja doktrynalno-teologiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 > >>