Asertywność w relacjach międzyludzkich
Słowa kluczowe:
komunikowanie, relacje międzyludzkie, asertywność, obrona własnych prawAbstrakt
Asertywność to druga – obok empatii – istotna kompetencja w komunikacji międzyludzkiej. To zdolność otwartego i bezpośredniego mówienia o sobie, o własnych przekonaniach, przeżyciach i pragnieniach po to, by nasi rozmówcy mieli szansę nas coraz lepiej rozumieć i respektować naszą niepowtarzalność. W relacji do osób, które nie chcą czy nie potrafią nas rozumieć i uszanować asertywność przybiera formę stanowczego mówienia „nie!”, zwłaszcza w obliczu takich propozycji czy nacisków, których sobie nie życzymy. Zadaniem wychowawców jest uczenie wychowanków nie tylko powyższych zasad asertywności, lecz także pomaganie im, by potrafili stanowczo mówić „nie!” samym sobie w obliczu swoich własnych słabości i skłonności do ryzykownych zachowań.
Bibliografia
Dziewiecki M., Kochaj i mów, co chcesz!, Nowy Sącz 2018.
Dziewiecki M., Komunikacja wychowawcza, Kraków 2004.
Hartley M., Asertywność - sztuka umiejętnej stanowczości, Łódź 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.