Professional education – competencies of the early childhood and preschool education teacher

Authors

  • Dariusz Adamczyk The Pedagogical University of Cracow

Keywords:

competencies, teacher

Abstract

The teacher provides the knowledge and supports parents in developingtheir children’spersonality. It is various competencies of the teacher that determine whether the educational and didactic activities are professional or not. Competencies help to master new educational situations and establish good relationshipswith pupils’ parents. Competencies should be dynamic. Competence development is a life-long process. Competencies must be constantly improved.

References

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.

Bartkowicz Z., Kowaluk M., Samujło M., Nauczyciel kompetentny, Lublin 2007.

Denek K., O nowy kształt edukacji, Toruń 1998.

Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, red. T. Pilch, Warszawa 2004.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.

Goźlińska E., Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Warszawa 1997.

Gulińska-Grzeluszka D., Kompetencje nauczyciela przedszkola, w: Nauczyciel.

Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa 1996.

Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994.

Kochanowska E., Zaniedbywane obszary kształcenia studentów edukacji wczesnoszkolnej – wybrane kierunki zmian, w: Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, red. J. Bałachowicz, A. Szkolak, Kraków 2012.

Kukla D., Kompetencje europejskiego nauczyciela, w: Profil kompetentnego nauczyciela w europejskiej szkole, red. M. Blachnik-Gęsiarz, D. Kukla, Częstochowa 2008.

Kwaśnica R., Przygotowanie pojęciowe i próba analizy potrzeb rozwojowych uczestników dokształcania, Wrocław 1993.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Kwieciński Z., Zmienić kształcenie nauczycieli, w: Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata, red. A. Siemak-Tylikowska, Kwiatkowska H., S.M. Kwiatkowski, Warszawa 1998.

Mielczarek F., Profil zawodowy kompetentnego nauczyciela, w: Profil kompetentnego nauczyciela w europejskiej szkole, red. M. Blachnik-Gęsiarz, D. Kukla, Częstochowa 2008.

Mielczarek J., Kompetencje nauczyciela edukacji elementarnej, w: Profil kompetentnego nauczyciela w europejskiej szkole, red. M. Blachnik-Gęsiarz, D. Kukla, Częstochowa 2008.

Molenda M., Kompetencje nauczycieli kształcenia zintegrowanego, w: Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian, red. J. Bałachowicz, Szkolak , Kraków 2012.

Murawska E., Kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczycieli w świetle dokonujących się przemian edukacyjnych, w: Dyskusja o nauczycielu, red. R. Parzęcki, Włocławek 2003.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996.

Rozwój zawodowy i kompetencje, red. E. Przygońska, Toruń 2010.

Strykowski W., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003.

Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 27/28 (2005).

Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań 2001.

Published

2015-03-10

How to Cite

Adamczyk, Dariusz. 2015. “Professional Education – Competencies of the Early Childhood and Preschool Education Teacher”. The Journals of Catechetical Formation 57 (1):51-57. https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/315.

Issue

Section

Psychological and pedagogical formation

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >>